Debatindlæg afJoel Boukris

Autoriseret psykolog og næstforperson i Dansk Psykolog Forening

Man kan kun udtrykke mistrivsel, hvis man har ord om og indsigt i sit følelsesliv. Det har de unge fået, og det bør de ældre lære af.

Psykolog: Forældregenerationerne kan lære noget af ungdommens mistrivsel

Lyt til artiklen

Anders, 55 år, kom ind i min klinik og satte sig til rette i stolen, mens vi lavede de indledende knæbøjninger som opvarmning til hans første møde med en psykolog, mig. Anders havde det rigtig skidt, og han var forvirret og kunne ikke genkende sig selv: Hvorfor var han pludselig svag, og han ville i hvert fald ikke græde, og det var pissegrænseoverskridende at tale med en psykolog – selv om jeg nu virkede meget rar, skyndte han sig at tilføje, jeg skulle jo ikke tage det personligt.

Vi har de seneste år igen og igen set voksende og mere og mere alarmerende tal for mistrivslen hos de unge. Samfundsdebatten har givet unges mistrivsel stor fokus, og mange forsøger at identificere, hvad der mon er galt med de unge eller med de unges vilkår.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her