Debatindlæg afSofie Wasenius Mikkelsen

Kommunalt ansat

Hvorfor har jeg ikke fået børn endnu, når jeg nu egentlig gerne vil? Det er der en hel liste af årsager til.

Ung kvinde: Jeg vil gerne have børn. Men samfundet er ikke indrettet til det

Lyt til artiklen

I den seneste debat om, hvorfor vi får færre børn, bliver der diskuteret mange interessante emner: De kvinder, der simpelthen ikke har lyst til at få børn. Infertilitet. Uligheden i, at mange med lavindkomster ikke længere får så mange børn, som de gjorde engang. Denne generations pessimisme i forhold til fremtiden. Og meget mere. Men vi har kun snakket meget lidt om, hvordan vi egentlig har indrettet samfundet for forældre.

På papiret burde jeg selv være klar til at få børn: Jeg er 28 år, min kæreste og jeg har været sammen i snart 10 år, og vi er begge kommet godt i gang med vores første voksenjobs efter lange videregående uddannelser. Derudover vil vi faktisk også gerne have børn, så hvorfor dropper vi ikke præventionen og kommer i sving?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her