0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Spis&Bo-redaktionen: Det så vi ikke komme i 2015

Pizzaburger, venezuelansk gourmet og højtalere til 500.000. 2015 åbnede vores øjne for mange nye ting – og for en del ting vi slet ikke havde set komme. Spis&Bo har udvalgt årets mest overraskende begivenheder inden for mad, bolig og design.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Illustrationer: Philip Ytournel
Foto: Illustrationer: Philip Ytournel
Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER


Hvis du gik og troede, at de danske vinskribenter havde toppet med febervildelseslignende anmeldelser, hvor vin smager som »færøsk grundfjeld« og »varmt høloft« (Gastro) eller bliver beskrevet som »spændende næse med bonevoks og lignende fra rengøringsskabet« (Politiken), har du endnu til gode at læse det nye vinmagasin Vang, der udkom første gang i februar.

Her er det blandt andre forfattere og digtere, der tyller vin og går linen helt ud. Som eksempelvis digteren Jokum Rohde, der om en Domaine de la Cadette, Les Saulniers 2014, skriver: »Smagte af behagelig sovemedicin under kontrol«.

Men Vang er ikke kun ekstreme vinanmeldelser. Du kan også høre om dengang, det tyske industrialorkester Einstürzende Neubauten blev stenet med flasker i Ungdomshuset, eller få historien om fodboldklubben Sampdorias storhed og fald. Vang er gratis og udkommer, når crowdfunding- og MobilePay-bidragene gør det muligt.


Først kom Royal Copenhagen med sine rillede tallerkener. Så kom alle vaserne fra Lyngby med deres riller. Så kom Kähler med et rillet spisestel, og så var det Eva Trios tur, og inden vi fik set os om, var alt i 2015 rillet: kopper, glas, tallerkener, skåle og vaser. I begyndelsen var de rillede ting blot hvide, men snart blev de både blå og sorte. Men hvad er det med de riller? Hvorfor er de overhovedet så interessante? Og hvorfor er alle pludselig hooked på riller? Forklaring udbedes.


Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter