Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dyrt. Det koster mange penge at spise på Noma - og også mange penge, hvis ikke man dukker op.
Foto: Jens Dresling

Dyrt. Det koster mange penge at spise på Noma - og også mange penge, hvis ikke man dukker op.

Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Madbøde: På Noma koster det 2.900 kroner pr. gæst hvis du ikke møder op

Det koster hvis du afbestiller på dagen eller ikke dukker op på Noma. Alt for mange gæster dukker nemlig aldrig op, men jurist finder gebyret urimeligt.

Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ved at være sidste chance, hvis man skal opleve maden på restaurant Noma i sin nuværende form. 31. december er det slut med Noma i Strandgade 93, men indtil da kører restauranten med fuld booking. Og en afbestillingspolitik, der kan koste.

En familie på tre har en frokostreservation på Noma, men om morgenen bliver faderen syg, og de bliver nødt til at afbestille. Kort tid efter kommer regningen: 8.700 kroner

Eksemplet er tænkt, men en reel risiko på Danmarks mest berømte restaurant. For Noma har en række meget skrappe afbestillingsvilkår, der skal afskrække gæster fra at lade være at dukke op eller dukke færre mennesker op, end de har bestilt:

Ifølge afbestillingsvilkårene koster det 2.900 kroner pr. gæst, hvis du afbestiller på dagen eller ikke dukker op. Det står i den mail man får, når man booker bord på Noma.

Det koster 1.900 pr udeblevet gæst, hvis du dukker færre op end du har bestilt. Hvis du f.eks. har bestilt et bord til fire, men kun dukker to op. Dog vil folk ikke blive trukket, hvis det lykkedes restauranten at afsætte bordet til nogle andre.

Restauranter forbeholder sig også ret til at trække 1.900 kroner på dit kreditkort, hvis du afbestiller op til fem dage i forvejen - pr. gæst, vel at mærke. Gebyrerne bliver trukket på dit kreditkort, og det kan Noma, fordi alle selskaber på tre mennesker eller mere skal give kreditkortinformationer under bookingprocessen.

Præventiv virkning

»Det er ikke noget, vi gør, fordi vi synes, det er sjovt. Det er et nødvendigt onde«, siger Lau Richter, der er restaurantchef på Noma og i de fleste tilfælde står for konkret at vurdere gebyrerne.

»Vi gør alt for at undgå at gøre det her og vi har den tilgang, at det aldrig skal være en måde at tjene penge på. Fra vores side er det ment præventivt. Fordi det er et kæmpe problem, når folk ikke dukker op«, siger han.

»Vi er fuldt ud opmærksom på, at forskellige ulykker kan ramme folk, så de ikke kan overholde en aftale, og det skal der være plads til«, siger han. Et eksempel var, da et vulkanudbrud over Island i 2010 forhindrede en stor del af gæsterne i at nå frem. Men generelt skal man betale, hvis det ikke lykkedes Noma at videresælge pladserne.

»Mange mennesker tillægger ikke en reservation nogen særlig stor værdi, andet end at det er noget, man har mulighed for at kunne benytte sig af. Så branchen oplever f.eks. udenlandske gæster der kommer ind på krydstogskibe og har reserveret plads på tre-fire-fem restauranter, og så vælger de den, der passer til deres humør på aftenen«, siger han. Andre gæster reserverer et bord til otte, fordi det er det eneste, der er ledigt, men dukker så kun fire mennesker op. Det var et stort problem, før Noma indførte gebyrerne.

Ifølge Lau Richter vil det stort set altid være muligt at finde nogle andre til et bord om aftenen, hvis et selskab bliver forhindret af f.eks. sygdom og afbestiller fra morgenstunden. Også om aftenen kan det lade sig gøre: Det er ikke ualmindeligt, at restauranten sætter 3-4 mand til at ringe rundt til folk på ventelisten.

Problemet er, at Noma dels har udgifter til medarbejdere og råvarer, der stadig skal betales, og at de risikerer at gå glip af indtjeningen fra gæsterne.

»Vi har ikke råd til at have tomme borde med det niveau vi har lagt os på. Jeg vil vove den påstand, at hvis vi ikke havde indført det værktøj, så ville vi ikke være her i den form, vi har i dag«, siger han.

Jurist: Urimeligt

Jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda Kalsi mener, at det er urimeligt at opkræve et så højt gebyr af almindelige mennesker, der er forhindret i at møde op på Noma.

»Vi opfordrer folk til at melde afbud, uanset om det er til frisøren, kosmetologen eller restauranten, men der kan være situationer, hvor man bliver syg og er forhindret, og der er det ikke rimeligt, at man får en regning på to gange 2.900 kroner«, siger hun.

»Sagen er den, at de i mange tilfælde kan afsætte pladsen til anden side, så det er næsten en skærpende omstændighed ved det høje gebyr«, siger hun.

Hvis gæsten ikke dukker op, er det dog »en anden situation«. For så kan det være svært for Noma at afsætte de ledige stole til anden side, for netop med Noma kommer folk ikke bare ind fra gaden, siger hun.

Men svarer det ikke bare til, at man køber en koncertbillet og bliver syg? Så får man jo ikke pengene tilbage?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det synes jeg ikke, er det samme. Lige præcis med restaurantreservationer er det kutyme at kunne afbestille, og restauranten har større mulighed for at få afsat til anden side«, siger hun. Det er især størrelsen af gebyret, som hun vurderer, kan være 'urimeligt' i juridisk forstand.

Foto: Sara Galbiati

Ekspert i forbrugerret på Copenhagen Business School, Jan Trzaskowski, mener, at det principielt er i orden at kræve et afbestillingsgebyr, men understreger, at han ikke kender sagen med Noma godt nok til at kunne udtale sig konkret.

»Jeg vil sagtens kunne forstå, hvis et ægtepar, der melder afbud på grund af sygdom, vil blive overrasket over det. Men man har indgået en aftale på de vilkår, da man bookede bordet. Det er en eksklusiv oplevelse, ikke en almindelige restaurant, og på den måde svarer det til at have billet til en Madonna-koncert og blive syg. Der tænker ingen over, at man skal betale alligevel«, siger han.

»Det er mange penge, så jeg ville ikke selv bringe mig i den situation. Men hvis jeg havde gjort det, ville jeg tænke 'ja, det var hvad jeg har aftalt', og så ærgre mig over det. Ligesom hvis jeg have brækket benet før skiferie«, siger han.

Redzepi gav fingeren

Afbestillinger og folk der ikke dukker op - no-shows - er et stort og hyppigt diskuteret problem i restaurantbranchen, og Noma har flere gange befundet sig i centrum af debatten. I 2012 vakte René Redzepi, chef for og medejer af Noma, opsigt, da han postede følgende besked på twitter: 'And now a message from the noma staff: to the people of two diffrent no-show tables last night ... '. Løseligt oversat 'Og nu en besked fra Noma: Til de folk, der ikke dukkede op i går ...'. Med tweeten var der et billede af René Redzepi og tre andre ansatte, der gav fingeren til kameraet.

No-shows er også grunden til, at flere andre restauranter har strammet op, og nu kræver forudbetaling eller depositum. I København gælder det mindst syv restauranter: Era Ora, Studio, Grønbech & Churchill, Geranium, Alchemist, Stedsans og 1 th. Og flere er ifølge betalingssystemet Dinnerbooking på vej. I en pressemeddelelse i forbindelse med Dinnerbookings forudbetalingssystem udtalte topkok Rasmus Munk fra den relativt nystartede toprestaurant, Alchemist, at den slags tiltag er blevet helt nødvendigt.

»Vi har plads til 15 gæster i restauranten, og derfor er det meget vigtigt, at folk dukker op, når de har booket bord. Gør de ikke det, så overlever vi ikke særligt længe. Folk har måske en idé om, at toprestauranter tjener fedt, men sådan forholder det sig sjældent, og faktum er, at vi mister rigtig mange penge, når folk ikke dukker op«.

Var rystet over gebyr

På Noma siger restaurantchef Lau Richter, at der hver uge udstedes gebyrer til folk, der ikke dukker op, eller kommer færre mennesker end aftalt. Folk tager det pænt, siger han.

»Det kan tælles på mindre end en hånd, hvor mange gange, vi har oplevet gæster blive sure - og så finder vi også en løsning på det. Vi er her for at skabe gode oplevelser, og vi har ingen interesse i at skabe konflikt. Vi oplever mange gæster, der er ærgerlige, men ærgerlige på en forstående måde«, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvis man går ind på anmelderportalen Tripadviser skriver briten Margaret Buj, at hendes selskab blev mødt med en ekstraregning, fordi de var tre mennesker til et bord, der var booket til fire. Margaret Buj havde angiveligt mange uger før skrevet det til Noma, men måtte til sin store overraskelse alligevel betale, da hun besøgte Noma sidste sommer.

»Havde vi vidst det, havde vi inviteret en fjerde person, også selv om de ikke selv kunne betale. Eftersom maden var meget dyr, var jeg lidt rystet over at skulle betale for en fjerde person uden advarsel«, skriver hun.

Lau Richer har ikke haft mulighed for at gå ind i den konkrete sag, men ifølge restaurantchefen vil Noma gå langt for at undgå gebyrerne.

»Det helt overordnede billede er, at vi vurderer, hvordan det ser ud, og gør alt, hvad vi kan for, at gæsterne ikke skal betale. Og hvis man ringer om morgenen og er syg, så kan jeg ikke forestille mig en situation, hvor man ender med at skulle betale«, siger han. I det tilfælde kan der næsten altid findes nogle fra ventelisten, der kan træde til.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden