Debatindlæg afDaniel Fodgaard

Datalogistuderende

Denne sommer fylder iPhonen 18 år og har dermed nået den danske myndighedsalder. Er der noget at fejre, eller har den i processen med selv at blive myndig umyndiggjort os alle?

Det kan ikke passe, at man falder helt ud af samfundet, hvis man mister sin telefon

Lyt til artiklen

Forleden tabte jeg min smartphone midt i hovedbanegårdens sommermylder af mennesker. Vi kender nok alle følelsen af at tabe vores telefon – det er som at tabe en del af sig selv. Mens den faldt mod gulvet, fløj tankerne gennem mit hoved: Tænk hvis den gik i stykker lige nu? Så kan jeg ikke vise min togbillet, ikke betale for en ny togbillet, ikke finde vej, ikke bekræfte min eksistens, og ingen telefonnumre på venner, som jeg kan huske uden min digitale telefonbog. Lige dér forstod jeg, hvor meget af mit liv der er bundet op på den lille skærm.

Smartphonen er ikke blot et værktøj, den er blevet en digital forlængelse af vores krop og bevidsthed, en skærm vi kigger ind i for at forstå verden, og en skærm vi sjældent kigger væk fra.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her