Debatindlæg afSigurd Hebo Lønholdt

Studerende

Nysgerrighed og humor er vejen til et inkluderende studiemiljø. Ved at insistere på at se os selv som ofre, risikerer vi at skabe den eksklusion, vi ønsker at undgå.

Som homoseksuel oplever jeg, at offerrollen skaber afstand og eksklusion

Lyt til artiklen

Som homoseksuel studerende på Københavns Universitet bliver jeg ofte konfronteret med debatten om, hvorvidt studiemiljøet er inkluderende eller ej. Jeg læste derfor med interesse den artikel, hvor en medstuderende beskriver universitetet som et ekskluderende sted for minoriteter. Men jeg må ærligt indrømme, at jeg er træt af den offerrolle, som flere LGBT+-personer påtager sig i denne sammenhæng.

For mig handler det ikke om, at folk forsøger at gå over mine grænser, men tværtimod om, at de gerne vil forstå og lære mig at kende. Når jeg bliver spurgt: »Har du en kæreste, »Hvornår sprang du udeller »Hvordan var det for dine forældre?«, ser jeg det ikke som et forsøg på at udstøde mig. Jeg ser det som oprigtig nysgerrighed. Det er spørgsmål, jeg også selv stiller til andre, når jeg gerne vil forstå deres liv og baggrund

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her