Danmark har nogle af OECD’s længste skoledage, men ikke nødvendigvis bedre læring. Måske er tiden kommet til at skære i timerne og øge kvaliteten.
Folkeskoleelev: Klokken er 13, og om lidt slukker min hjerne. Hvorfor skal jeg stadig sidde her?
8. klasseeleven Emilie Burmeister har skrevet et debatindlæg om, at danske børn er blandt dem med de længste skoledage, og at man virkelig ikke får ret meget ud af at sidde i skolen til klokken 15. Skulle man ikke tage at udnytte tiden bedre, spørger hun. Foto: Vikki Søholm
Lyt til artiklenLæst op af Emilie Elmqvist Burmeister
04:42
Henter...
Jeg sidder her klokken 13 i det klasselokale, jeg er tvunget til at være i, indtil klokken 15. For sådan er loven. Jeg indstiller mig nu på at sidde sådan i de næste to timer, og stirre ind i en væg. Det er en kold decemberdag. Jeg kan mærke de små stød af kulde sprede sig igennem hele kroppen. Pigen foran mig snakker om, hvordan hun hader hippier. Hvorfor? Hvorfor mon spilde sin tid på konstant at kværulere over andre menneskers identitetsvalg? Fordi de er anderledes? Fordi hun er usikker på sig selv?
»Emilie?«
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.