Debatindlæg afAnne Kirstine Cramon

Podcastvært og forfatter

Skam kan gives videre i generationer, når familier ikke får talt om den. Heldigvis lever jeg i en tid, hvor flere insisterer på at tale om det svære.

Podcastvært og forfatter: Den arvede skam trives især i generationer, hvor traumer er noget, der ikke tales om

Lyt til artiklen

Skam kan på mange måder være en sund, moralsk guide og rettesnor gennem livet. Når man mærker den, ved man, at noget skal justeres eller gøres anderledes, fordi det, man gør, ikke er rigtigt – og det kan mærkes i maven. Men skam kan også blive usund. Den nedarvede skam kan f.eks. være giftig og forplante sig i familier i generationer.

I min egen familie har vi en arveskam, der blev udløst af, at min mormor, der i slutningen af 1950’erne havde et landbrug sammen med min morfar, skulle køre vand ud på marken til kreaturerne. På traktorens lad sad hendes datter på fem år. Under turen faldt hun på tragisk vis af ladet og røg ind under et hjul og døde. Jeg har aldrig hørt min mormor eller morfar nævne hende. Jeg ved, at hun har eksisteret, og jeg ved, at de passede hendes gravsted, til de døde. Men hun blev ikke talt om.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her