Debatindlæg afSausan Kanaan

Vlogger og Journalist

I et samfund, der hylder individualisme, bør også brune kvinder have retten til selv at definere deres identitet, uden at blive reduceret af politisk retorik og stereotype mærkater.

Bare fordi man er brun, betyder det ikke, at man er muslim

Lyt til artiklen

Midt i valgkampen bliver jeg igen mindet om, hvordan mennesker med en anden baggrund end etnisk dansk ofte mødes med mistænkeliggørelse og kategorisering. Politikere bruger disse grupper som symbolske værktøjer, og debatten glemmer, at hver person selv bør få lov til at definere, hvem de er. Når ord som udlændinge og kriminelle gentagne gange kobles i den politiske debat, formes også vores forestillinger om hinanden.

Da min familie flyttede til Danmark for mere end tredive år siden, lærte jeg ordet ’individualisme’: at tænke selvstændigt, være uafhængig og ikke frygte at skille sig ud. Jeg lærte, at det er godt at være anderledes og at være et sammensat individ.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her