Det er hårdt at være single i København. Men det er noget nær håbløst at være single, kvinde og over 30 i København – ikke desto mindre bliver der flere og flere af os. Faktisk er antallet af enlige kvinder i hovedstadsområdet ifølge Danmarks Statistik på sit højeste nogensinde. Og nu kan jeg selvfølgelig ikke tale på vegne af alle enlige kvinder, men mit gæt er, at vi ikke alle drømmer om at være enlige resten af vores liv. Nogle af os drømmer også om tosomhed, familieliv, boliglån og bleskift, men betingelserne for at opnå det synes umådeligt svære.
Alle disse bekymringer talte jeg for nylig med en veninde om, mens vi stod ved kaffemaskinen på arbejdet. Hun er ligesom jeg single, men fik for et par år siden den dejligste søn, som hun nu opfostrer alene. Hun fortalte mig om et langt, både fysisk og mentalt opslidende forløb, hvor hun havde fået frosset sine æg ned, fordi hun også som 33-årig var single og fik at vide af sin læge, at det kun blev sværere og sværere for hende at få børn naturligt. En besked, hun tog meget alvorligt, da hun havde et brændende ønske om en dag at blive mor.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.