0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ingeniør: CO2-regnskabet for elbiler går ikke op

Produktion af batterier udgør en stor miljømæssig belastning, som bør overvejes nøje, inden der blindt udstikkes direktiver for introduktion af elbiler.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Casper Dalhoff
Foto: Casper Dalhoff

Foto: Casper Dalhoff

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Lige nu tales der meget om introduktion af elbiler for at mindske emission af skadelige stoffer samt reducere CO2-udledning.

Jeg er enig i målet, men nervøs for, at der i beslutningskæden ikke tages højde for den samlede miljøbelastning. Heri tænkes særligt på den emission af skadelige stoffer og CO2, som skal tillægges det, som udledes i produktionen af en almindelig bil.

Produktionen af bilernes batteri udgør en væsentlig miljømæssig belastning, som bør overvejes nøje, inden der blindt udstikkes direktiver for introduktion af elbiler.

Ud over den ekstra belastning af miljøet fra produktionen af selve batteriet bør det også medregnes, at ikke alle bilproducenter har taget højde for, hvorledes batteriet skal bortskaffes på en CO2-neutral og ikke forurenende måde, ej heller er der kælet for bilens detaljer, som sikrer et langt liv med et kendt vedligeholdelsesregime.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter