0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lena og jeg er jurastuderende, har samme karaktergennemsnit og gode studiejobs. Men Folketinget nægter at give os samme muligheder

For igennem mange år har usympatiske, symbolpolitiske tiltag og en generel hetz mod muslimske kvinder medført, at lige muligheder begrænses, religionsfriheden indskrænkes, og jurister, der brænder for et velfungerende retssystem, selv bliver udsat for det modsatte.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vi nærmer os julemåneden december, og i år har jeg har flere ønsker. Jeg ønsker, at alle mennesker fødes lige og frie, og at staten aldrig diskriminerer bestemte befolkningsgrupper. Og jeg ønsker, at de, der vil skabe deres egen tilværelse, uanset religion, har mulighed for det.

Men mine ønsker går nok ikke i opfyldelse i år. For igennem mange år har usympatiske, symbolpolitiske tiltag og en generel hetz mod muslimske kvinder medført, at lige muligheder begrænses, religionsfriheden indskrænkes, og jurister, der brænder for et velfungerende retssystem, selv bliver udsat for det modsatte.

Et eksempel er Lena, der er født og opvokset i Danmark. Lena og jeg studerer jura sammen på Københavns Universitet, og hendes største ønske er at blive dommer. Vi har begge gode studiejobs, vi har præcis samme karaktergennemsnit, men vi har ikke lige muligheder.

Årsagen til, at Lena og jeg ikke har lige muligheder, er skræmmende. Det skyldes, at Lena har valgt at bruge sin religionsfrihed til at bære tørklæde. Et valg, der siden 2009 har gjort, at hun i dag ikke kan varetage en stilling som dommer i det danske retssystem. I 2009 vedtog Folketinget en ændring i retsplejeloven, der forbyder kvinder med tørklæde at blive dommere, fordi dommere skal fremstå neutrale, så befolkningen kan bevare tillid til domstolene.

Vi er åbenbart nået til et punkt, hvor hverken befolkningen eller politikerne har tillid til kvinder, der bærer tørklæde. Mange er nemlig overbevist om, at de er for stærkt præget af deres overbevisning til at kunne træffe en neutral afgørelse.

Ideen, om at disse kvinder ikke kan træffe en saglig afgørelse, er blot endnu et eksempel på, hvordan muslimske kvinder ekskluderes fra samfundet. For det, som mange glemmer, er, at alle, der ønsker at være dommere, er uddannede jurister. Jurister, der har brugt mange år på jurastudiet, hvor man fra første dag lærer at holde følelser og fakta adskilt.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter