Fødselsdagstilbud: Prøv Politiken resten af året for 142 kr.

Debatindlæg afJane Sandberg

Museumsdirektør og forfatter til bogen ’Come Together – Fællesskaber i Danmark’

Ny teknologi og markedsliggørelse af den offentlige sektor har skabt en katastrofal afstand mellem borgere og velfærdsstatens institutioner. Men vi kan vende udviklingen, og vi skal begynde med os selv.

Museumsdirektør: Vi har mistet respekten for det offentlige – og jeg bærer min del af skylden

I 1980’erne tjente jeg til studierne som billetdame hos DSB.

Dengang var det normalt, at man mødte et menneske, når man købte sin billet, ligesom man fik en levende person i røret, når man ringede til kommunen, til sit teleselskab eller til sygehusvæsnet. Når man besøgte et offentligt kontor, trak man et nummer og ventede i kø, til det var éns tur. Så blev man vist hen til et skrivebord, bag hvilket der sad et menneske, som – hvis man var heldig – var både hjælpsom, imødekommende og bistod med kompetent autoritet.

142 kr. for resten af året

Politiken fylder 142 år, og derfor kan du læse og lytte med resten af året for kun 142 kr. Er der en bedre måde at fejre os selv på? Nej, det synes vi heller ikke.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 48095752
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her