Debatindlæg afOle Jørgensen

Ingeniør i oliebranchen

Jeg frygter, at Dan Jørgensens strategi for at nå klimamålene er at fortsætte med at give os autostradaer, badeferier og plankebøffer, fremvise et flot klimaregnskab og så ellers lade verden uden for Danmark bogføre den forurening, vores levevis medfører.

Ingeniør i oliebranchen: Dan Jørgensen har masser af store grønne ord, men ingen strategi

Lyt til artiklen

Jeg arbejder i et olieselskab, og det giver mig en helt særlig grund til at tage klimakrisen alvorligt. Vi kan nemlig ikke tillade os at blive ved med at brænde olie og gas af. Min gren af energibranchen må nødvendigvis skæres ind til stammen, og andre grene må vokse sig kraftigere.

Det er imidlertid uklart, hvad køreplanen for denne beskæring og efterfølgende grønne vækst er. Det evindelige omkvæd, at løsningen på klimakrisen er en no-brainer, er ikke sandt. Jo, praktiske forslag som affaldssortering og energioptimering er kloge, men de er ikke løsningen. Heller ikke reduktionsmålet på 70 procent i 2030 er det. Det siger blot, at CO2-emissionerne til den tid skal være lavere, men intet om, hvordan det emissionsfrie samfund ser ud.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her