0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Hvad ville du have gjort?«: Barselsreglerne lægger op til, at jeg skal gå syg på arbejde og udsætte andre for risiko

Hvis jeg melder mig syg, mister jeg muligheden for at gå på barsel i februar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Arkivtegning: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er en helt almindelig efterårsmorgen i coronatiden. Jeg vågner med ondt i halsen og ømme muskler. Mine to ældste børn har hostet lidt de sidste dage. Min yngste havde feber i forgårs. Alligevel sender jeg alle i institution og går selv på arbejde. Jeg ville selvfølgelig helst blive hjemme.

Jeg er gravid i 5. måned og føler mig sårbar ude i samfundet, når jeg ikke har det godt. Men det er ikke det, der plager mig mest: Jeg går syg på arbejde og udsætter derved andre for risiko. Jeg har med både yngre og ældre mennesker at gøre i mit arbejdsliv og har en bred kontaktflade i løbet af en almindelig uge.

Men hvis jeg melder mig syg, mister jeg muligheden for at gå på barsel i februar. For at få barselsdagpenge hos Udbetaling Danmark skal man nemlig opfylde ’beskæftigelseskravet’. Det vil sige, at man skal have arbejdet et bestemt antal timer i seks måneder inden for det seneste år. Jeg er selvstændig med nystartet virksomhed, og med coronaens nedlukning af samfundet i foråret og sommeren og den delvise nedlukning nu er det svært for mig at slæbe mig op på det antal timer.

Jeg vil være nødt til at tage min nyfødte med på arbejde i februar, hvis jeg overholder myndighedernes retningslinjer vedrørende coronabekæmpelse nu

Det betyder i praksis, at jeg vil være nødt til at tage min nyfødte med på arbejde i februar, hvis jeg overholder myndighedernes retningslinjer vedrørende coronabekæmpelse nu.

Det er et frygteligt dilemma, jeg står i. Og selvfølgelig er eksemplet med forkølelsen herover bare fiktivt.

Jeg kunne ikke finde på at udsætte ældre medborgere for risiko for at blive smittet med noget, der i sidste ende kan have døden til følge, for at redde mig en barsel.

Men hvem er egentlig den ansvarlige her?

Foråret og sommeren var et økonomisk stresshelvede, hvor jeg ikke kunne få en hjælpepakke, fordi jeg ikke var nået op på at tjene over 10.000 om måneden. At starte virksomhed fra bunden og have små børn er udfordrende.

Men nu står jeg i en situation, hvor jeg ikke kan komme tilbage i samfundets sikkerhedsnet igen og samtidig overholde dets regler om at tage hensyn, hvis jeg eller børnene bliver syge.

Problemet er strukturelt, men bliver mit problem på daglig basis. Og blankt indrømmet: Børnene og jeg plejer at være forkølede det meste af efteråret og vinteren.

Min mand går af en eller anden grund ofte fri. Men da han, som også er selvstændig, har været eneforsørger under coronaen, er det ikke hans kunder, vi kan brænde af, når børnene er syge. Og han kan jo så heller ikke blive hjemme for mig.

Så skulle det uheldige ske, at jeg også dette efterår og vinter vågner en morgen, eller 30 morgener, med ondt i halsen og ømme muskler, hoste, svigende hud, hovedpine og snot, ja, så kan udsigten til at redde mig en barsel til vinter måske godt friste mig til at overveje muligheden af at tolke mine symptomer som noget andet end corona. Jeg er i hvert fald spændt på at se, hvor stærkt mit samfundssind er på bekostning af mig selv og min familie. Hvad ville du have gjort?

Hvad vil samfundet gøre ved det her problem? Jeg kan da ikke være den eneste selvstændige, der havner i denne konflikt.

Det ser ud til, at der endelig er hjælp at hente til forældre, der er nødt til at blive hjemme med deres børn pga. corona. Men for at selvstændige som jeg kan få glæde af den hjælp, er den nødt til at komme med lempelser i reglen om opfyldelse af beskæftigelseskravet. Ellers kan det gå ud over vores ret til andre ydelser – f.eks. sygedagpenge ved egen sygdom, eller barsel.

I sidste ende kan det også gå ud over samfundet, der p.t. kræver, at vi passer på andre, uden at det passer på os.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce