0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Aktiv i Næstehjælperne: Jeg måtte vinke farvel til mit job efter en statusopdatering på Facebook

Arbejdsgivere slår hårdt ned på ansatte, der siger deres mening offentligt. Det er på tide, at lønmodtagerne protesterer ved simpelthen at vove at åbne munden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Arkivtegning: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mit seneste arbejdsforhold sluttede ret brat, efter at jeg havde skrevet en statusopdatering på de sociale medier. Opdateringen var både juridisk og ansættelsesretligt i orden. Ingen arbejdsgivere eller arbejdsplads blev nævnt eller kritiseret, ingen befolkningsgruppe blev hængt ud, ingen tavshedspligt blev brudt.

Jeg brugte end ikke ukvemsord. Alligevel blev jeg indkaldt til samtale med en trussel om fyring hængende over hovedet. Som chefen sagde: »Du skal jo vide, at vikarer kan fyres fra dags dato«, og at »det jo sådan set er let at fyre vikarer og få sig nogle nye«. Det kom aldrig til en fyring, for jeg endte med selv at trække stikket og forlade min arbejdsplads.

Opdateringen, der havde udløst balladen, var en refleksion over den manglende hjælp til udsatte familier i Danmark – en sag, jeg har beskæftiget mig dybdegående med i årevis qua min rolle som medstifter af frivillignetværket Næstehjælperne.

I opdateringen begræd jeg, at forståelse og omsorg for enlige mødre på kontanthjælp og andre fattige familier er forsvindende lille.

Mit indlæg var skrevet i fritiden som privatperson; som frivillig engageret i arbejdet med at forbedre familiernes vilkår. Med andre ord: Det var et holdningsbåret indlæg om et område, jeg kender særdeles godt, og hvor jeg bilder mig ind at kunne bidrage med indsigt og måske endda løsninger.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter