Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Debatindlæg afLinda Villadsen

Lærer

Arbejdsgivere slår hårdt ned på ansatte, der siger deres mening offentligt. Det er på tide, at lønmodtagerne protesterer ved simpelthen at vove at åbne munden.

Aktiv i Næstehjælperne: Jeg måtte vinke farvel til mit job efter en statusopdatering på Facebook

Lyt til artiklen

Mit seneste arbejdsforhold sluttede ret brat, efter at jeg havde skrevet en statusopdatering på de sociale medier. Opdateringen var både juridisk og ansættelsesretligt i orden. Ingen arbejdsgivere eller arbejdsplads blev nævnt eller kritiseret, ingen befolkningsgruppe blev hængt ud, ingen tavshedspligt blev brudt.

Jeg brugte end ikke ukvemsord. Alligevel blev jeg indkaldt til samtale med en trussel om fyring hængende over hovedet. Som chefen sagde: »Du skal jo vide, at vikarer kan fyres fra dags dato«, og at »det jo sådan set er let at fyre vikarer og få sig nogle nye«. Det kom aldrig til en fyring, for jeg endte med selv at trække stikket og forlade min arbejdsplads.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her