0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

De endeløse jobafslag er lige så forudsigelige, som det er intetsigende

Turen fra universitetets vidtløftige fremtid til jobfestens endnu udækkede borde er lidt mindre ligetil, end politikerne foregriber.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Arkivtegning : Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I denne måned er det tre år siden, jeg afleverede mit speciale på det højt besungne statskundskabsstudium. TRE ÅR! Tre år, hvor jeg desværre har befundet mig på dagpenge det meste af tiden. Tre spildte år lige til glemmebogen nu, hvor det hele ellers skulle til at begynde. Jeg må således være topmålet af den dovenskab, der tilsyneladende gennemsyrer alle os forkælede nyuddannede. Eller rettere sagt er det først inden for de sidste uger, jeg for alvor er blevet doven, hvis man ellers skal tro udviklingen i den politiske debat.

Heldigvis er jeg blind, så jeg slipper da for den værste udskamning og for at skulle se mig selv i spejlet. Til gengæld har disse lave forventninger fra omverdenen næppe haft en positiv indvirkning på min mulighed for at komme i job. Det er vel den mest diplomatiske måde, jeg kan udtrykke det på for ikke at havne i en ufrivillig offerrolle, som ellers kan være et belejligt afbræk fra alt den selvfornedrelse, utilstrækkelighed og desillusion, der fylder det meste af tilværelsen på dagpenge. Et stykke fra billedet af det afslappende liv, hvor man går derhjemme og hygger og fordyber sig i spændende nye hobbyer, mens éns jævnaldrende gang på gang bliver narret til at kickstarte deres karrierer. At politikerne nu føler behov for lige at slå os lidt ekstra i hovedet – det skal nok hjælpe på motivationen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu