Debatindlæg afRikke Smedegaard Hansen

pædagog, forfatter og foredragsholder

Når vi har svært ved at skifte karrierespor, er begrundelserne ofte økonomiske og praktiske, men der kan være meget mere på spil end det: Vores identitet og vores selvopfattelse.

Jeg lagde mine skriverier i en skuffe sammen med drømmen. Og blev pædagog i stedet for

Lyt til artiklen

Jeg husker en samtale med min læge for snart mange år tilbage. Jeg var sygemeldt med stress og ville slet ikke være pædagog mere. Han spurgte, hvad jeg så kunne forestille mig at arbejde med. Jeg drømte om at blive forfatter. Han smilede og sagde: »Det kan man ikke leve af«. Og på jobcenteret sagde de, at jeg skulle være påpasselig med at skrive. Jeg havde pligt til at søge rigtigt arbejde. Så jeg blev ved min læst. Og øste af al den professionelle kærlighed, jeg kunne mobilisere.

Det var et tilfælde, at jeg blev pædagog. Jeg har nemlig altid drømt om at blive forfatter. Men når jeg som barn luftede drømmen om at skrive, udløste det advarsler: Det er svært at skrive en bog. Endnu sværere at få den udgivet. Hvis den bliver udgivet, skal man desuden ikke forvente at kunne leve af indtægten. Og et arbejde skal man jo kunne leve af.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her