Debatindlæg afTahir Mirza

Forfatter, tidligere udsendt med Læger uden Grænser

Australien holder flygtninge på øen Nauru. De får stress og PTSD. Nogle begår selvmord. Det er de direkte konsekvenser af den australske model, der har inspireret Danmark til ønsket om at sende flygtninge til Rwanda.

Han arbejdede på omstridt flygtninge-ø: Jeg frygter, at regeringens plan i Rwanda kan få lignende konsekvenser

Lyt til artiklen

I 2018 var jeg på Nauru som tolk for Læger uden Grænser i seks måneder. En ø, som Australien har sendt flygtninge til – hvor de holdes tilbage på ubestemt tid. Jeg har set de enorme omkostninger, det har for mennesker, der i forvejen er sårbare og traumatiserede. Børn, teenagere, ældre. Derfor løber det mig koldt ned ad ryggen, når jeg tænker på, at Danmark vil bruge en lignende model i Rwanda.

Nauru er et selvstændigt land i Stillehavet, en fattig ø på størrelse med Anholt. I 2013 dumper Australien cirka to tusind flygtninge ned på øen. Flygtningene bliver hegnet ind i store fællestelte og i små containere. Her venter de og forsøger at holde ud, mens deres asylsager bliver behandlet i Australien. De visiteres med metaldetektorer, når de skal ind og ud af lejren, og de har kun to minutter til hvert bad.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her