Debatindlæg afSigne Kløve Dreyer

Folkeskolelærer gennem 21 år

Min pædagogiske intuition har måske alligevel ikke været helt ved siden af, når jeg år efter år har tvunget mine elever til at skrive i hånden, låse computeren inde og prøve at være kreativ og koncentreret helt uden internetadgang.

Folkeskolelærer gennem 21 år: Jeg insisterer stadig på papir og blyant i min undervisning

Lyt til artiklen

Indrømmet. Jeg har gennem de seneste fem-seks år gået forholdsvis stille med dørene, når jeg ikke har galoperet optimistisk med på bølgen om at opkvalificere al min undervisning til et digitalt format. Den primære grund er, at jeg overhovedet ikke interesserer mig for digitale løsninger, hverken software eller hardware. Jeg synes, alting bliver kedeligere og mere fremmedgjort, hvis det først skal gennem digitaliseringstragten – med enkelte praktiske programmer som f.eks. skriveprogrammet Word og stavehjælpen app-writer som soleklare undtagelser.

Jeg har pyntet på sandheden over for min ledelse, kolleger og forældre om årsagen til, at jeg ikke altid har fået lagt mine årsplaner op i Meebook ved skoleårets start. Jeg har bildt mig selv og andre ind, at det var, fordi der var nogle små tekniske ting, der drillede, og derfor »kunne jeg ikke få det uploadet«. I virkeligheden er jeg gået hen blevet en større og større digital analfabet, og det er blevet mere og mere pinligt at indrømme over for mig selv og mine omgivelser.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her