Debatindlæg afMarie-Louise Arnfast

Journalist & iværksætter

Måske kan man også definere et purpose for sin seniortilværelse, der rækker ud over det blot at ’nyde sit otium’?

Iværksætter og journalist: Hvad vil du give, når du bliver gammel?

Lyt til artiklen

Jeg taler ikke om arveforskud, testamente eller Kattens Værn. Jeg taler om, hvad vi ressourcestærke danske seniorer kan bidrage med, når den forlængede gennemsnitlige levealder giver os måske 20 års fritid – oven i et liv, som for mange af os har budt på SU-understøttet uddannelse, gratis efteruddannelse, flexicurity-tryg karriere, gode pensionsopsparinger og pæne friværdier. Og nej, det gælder ikke alle, men det gælder mange. Og det er os, jeg taler om i dette indlæg.

Hvad vil vi bruge bonusårene til – og på hvem? Der er nok at tage fat på. For mens det er lykkedes os som generation at opbygge et velfærdssamfund, er der som bekendt også opstået en række alvorlige problemer i kølvandet herpå. Klima, miljø og biodiversitet er truet. Stress er blevet en folkesygdom, mistrivsel blandt unge den nye norm og ensomhed en epidemi.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her