Debatindlæg afJohanne Gabel

Tidl. økologisk grisebonde

Fødevarestyrelsen varetager ene og alene en enkelt industris økonomiske interesser. Ikke mine, ikke samfundets, ikke folkesundhedens, ikke naturens og slet ikke grisenes interesser.

Tidligere økologisk grisebonde: Der er to højrøde pytter af blod, da traileren kører. Der er livløst. Mine grise blev skudt, helt uden grund

Lyt til artiklen

Inga og Alrun har lært mig alt, hvad der er værd at vide om grise. Fødevareindustrien, dens myndigheder og mennesker har lært mig alt om det, jeg til stadighed ikke kan forstå. Det meningsløse vender vi måske tilbage til om lidt.

Alrun fik sit navn med klang af den alvidende eller Kvikke, som hun først hed. Hun har øremærkenummer 122757/0001, fordi hun er den første gris, der kom til verden her på gården. Som lidt af en forklædt velsignelse i maven på sin mor, soen Inga, som var drægtig uden at lade sig mærke med det, før hun lagde et kuld på 10 pattegrise i hytten i skovbrynet. En stime af sort- og sølvskinnede væsener med lyserøde tryner. I stand til at stå på egne ben fra det øjeblik, de ankommer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her