Jeg går med Lily, en thailandsk ladyboy, langs vejkanten i centrum af larmende Pattaya – verdens største Red Light District. Jeg er på feltarbejde, og vi skal tale om, hvad det vil sige at leve som ladyboy, som transkvinde, i Pattaya og i Thailand og drømme om at migrere til Europa. Om hvordan det er at være Lily, der blev født i en drengekrop, men nu lever som kvinde i et af de lande i verden med flest transkønnede. Men det varer ikke længe før vores samtale handler mindre om at være trans og mere om ensomhed. Samtalen, der udspillede sig med Lily, fik mig til at tænke på ensomhed. Og at vi har brug for en global samtale om ensomhed.
I november 2023 deklarerede WHO ensomhed som en global sundhedstrussel – fordi ensomhed er i hastig stigning på verdensplan. Hver fjerde menneske på kloden, altså over en milliard mennesker, føler sig ensomme ifølge en ny undersøgelse af Gallup. Mennesker, der føler sig ensomme, begår oftere selvmord, bliver syge og dør for tidligt. Og det handler ikke kun om ældre mennesker i rigere lande som Danmark, der sidder alene og stirrer trist ud ad vinduet.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.