Ét af de minder, der står tydeligst frem for mig, når jeg tænker tilbage på min folkeskoletid, er de dage, hvor læreren med et smil på læben sagde: ’Jeg skal lige hente noget – jeg er tilbage om et øjeblik’. Håbefuldt kiggede alle i klassen på hinanden og krydsede fingre for, at der snart ville trille et billedrørs-tv og en vhs-afspiller ind i klasselokalet med signal om, at nu var det endelig filmtid.
Bevares, det var også en anden tid dengang – men der var nu alligevel noget helt specielt over de dage, hvor der skete noget nyt og anderledes i undervisningen, og der blev sat film på. Det samme gjaldt, når det var tid til rundbold i idræt, stafetløb i dansk-timen eller noget helt tredje. Jeg mener, at det dengang var lettere at fange og fastholde elevernes interesse i undervisningen, og at man som lærer havde flere kort på hånden, der gjorde, at eleverne lige syntes, det var en tand sjovere at gå i skole.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.