0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Foto fra filmen
Foto: Foto fra filmen

Skuespiller med stort hjerte modtager Æres-Guldpalmen i Cannes

34 år efter at den amerikanske skuespiller Forest Whitaker modtog skuespillerprisen i Cannes, er han tilbage i Sydfrankrig. På årets Cannes Film Festival, der foregår 17.-28. maj, modtager han årets Æres-Guldpalme.

FOR ABONNENTER

Det var i Cannes, Forest Whitaker for alvor brød igennem professionelt, da han modtog prisen som bedste skuespiller i 1988 for hovedrollen som jazzmusikeren Charlie Parker i Clint Eastwoods biopic ’Bird’.

I dag, 34 år efter, er Forest Whitaker så inviteret tilbage til filmfestivalen i Sydfrankrig, der løber fra 17. til 28. maj, for at modtage årets Æres-Guldpalme for sit mangeårige virke og bidrag til filmmediet og en særlig humanitær indsats.

Prøv 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til vores digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Kristoffer Hegnsvad:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Filosof Brian Benjamin Hansen:  På det foruroligende filmhotel kan alt ske