Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
AP
Foto: AP

Nørderi. I dramakomedien Sideways forsøger Miles (til venstre) at vise Jack ind i vinens forunderlige verden.

Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Syv film om mad og vin du skal se, før du dør

Madfolk fortæller om de film, der har gjort størst indtryk på dem.

Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er film, der kan få dine tænder til at løbe i vand. Give dig lyst til at sige op i hamsterhjulet og åbne en food truck. Inviterer alle dine venner til en stor italiensk familiemiddag. Eller købe en rasende dyr flaske vin for bare at tylle løs.

18. november får filmen 'My Perfect Storm' om René Redzepis op- og nedture med Noma premiere herhjemme i forbindelsen med CPH:DOX. Som endnu et eksempel på, hvordan gastronomiscenen inspirerer til dokumentar- eller spillefilm.

LÆS OGSÅ

I den anledning har Politiken taget fat i syv madfolk for at høre, hvad deres yndlingsfilm om mad og vin er. Læs med herunder.

Babettes Gæstebud

Lavet af: Gabriel Axel, 1987
Mette Martinussen, restauranten 1. th og Madeleines Madteater:
»'Babettes Gæstebud' er den største madfilm af dem alle. For mig handler mad om mennesker og om at være sammen. Mad og måltider kan skabe fantastiske oplevelser, hvor man møder hinanden på ny. Det smukke i filmen er, at man møder en gruppe af mennesker fra et lille samfund med en masse regelsæt. De bliver blødt op af en kvinde, der giver dem noget helt særligt. Jeg spejler mig i hende på den mest ydmyge måde. For mig handler mad også om at give andre mennesker oplevelser. 'Babettes Gæstebud' har været en stor inspiration. Jeg tænkte ofte på den film, fordi jeg befinder mig i en mandsdomineret verden, hvor jeg nogle gange kan miste fatningen i, hvordan jeg skal præstere. Så husker jeg på 'Babettes Gæstebud'. Mit første store gastronomiske måltid var i øvrigt på Restaurant Mikkelgård sammen med Claus Meyer, hvor Jan Cocotte-Pedersen, der lavede menuen til 'Babettes Gæstebud', serverede alle retterne«.

Chocolat

Lavet af: Lasse Hallström, 2000
Peter Beier fra Peter Beier Chokolade:
»For mange år siden, da 'Chocolat' kom frem, gav jeg den som gave til alle mine medarbejdere. Den handler jo om vores univers. Om det vi skal lade os inspirere af. 'Chocolat' rummer alt det som chokolade er indbegrebet af - kærlighed, overskud, passion. Filmen viste, hvordan man kan drages af chokolade, få et eventyr og blive forført uden at blive beruset. Der er scener, der viser, hvilke chokolader man skal spise alt efter, hvor man er henne i livet«.

Sideways

Lavet af: Alexander Payne, 2004
René Langdahl Jørgensen, mad- og vinanmelder på Gastro:
»Den rammer rent på kornet hos os, der går op i vin. Miles (hovedpersonen spillet af Paul Giamatti, red.) er en detaljerytter og nørd med en kæmpestor kærlighed til sit emne. Han elsker vin. De referencer, han bruger, når han taler om vin, kan man jo sagtens genkende. Der er en scene på et vineri, hvor han analyserer vin og taler om ejdammerost. Man tager sig til hovedet. Når man ser en anden person sige sådan noget, tænker man 'hold da kæft en idiot, hvor prætentiøst'. Men det er jo også sådan noget, man selv siger. Citatet 'I am NOT drinking any fucking Merlot!' er nu et begreb, der bruges i alle mulige sammenhænge og ikke bare, når det handler om vin. Der er ikke lavet så god en film om vin siden. 'Sideways' fik status som filmen, der fik Pinot Noir til at boome og fik Merlot til at dø. Det afspejlede dog ikke virkeligheden, det var en overdrivelse«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Den fabelagtige Amélie fra Montmartre

Lavet af: Jean-Pierre Jeunet, 2001
Louisa Lorang, kok og kogebogsforfatter:
»Der er en scene i filmen 'Den fabelagtige Amélie fra Montmartre', hvor Amélie slår hul på sin crème brûlée. Hun banker hele sukkerskorpen i stykker med det samme og lytter til den sprøde lyd efter hvert bank. En mere behersket person ville måske spise fra den ene side og knække skallen på crème brûléen efterhånden, som de spiste. Jeg har aldrig slået hul på min crème brûlée på andre måder siden. Jeg banker altid min crème brûlée flere steder, inden jeg spiser og nyder lyd og sprødhed. Og kan jeg nå min mands, banker jeg også hans«.

Ratatouille

Lavet af: Brad Bird og Jan Pinkava, 2007
Helle Brønnum Carlsen, ph.d., lektor i madkundskab og madanmelder:
»Jeg tudede, da jeg så den første gang, fordi den handler om alt det, jeg holder af ved mad. Ratatouille viser alle dimensionerne i smag og madoplevelser. Lige fra det sanselige til det, at man skal spise sin med sammen med dem, man holder af. Jeg viser den til voksne mennesker på læreruddannelsen, fordi man kan lære, hvordan man motiverer børn til at prøve nye ting samtidig med, at man får en bevidsthed om, hvem man selv er, og hvad man er rundet af. Det er noget af det vigtigste, mad kan«.

Food, Inc.

Lavet af: Robert Kenner, 2008
Christian Puglisi, indehaver af michelinrestauranten Relæ:
»Den har gjort et stort indtryk på mig. Filmen er baseret på Michael Pollans bog 'The Omnivore's Dilemma'. Grundlæggende åbnede 'Food, Inc.' mine øjne for, hvordan vi lever i en tid, hvor mad er gået fra at være kultur til bare at være en vare. Det gik op for mig, da jeg så filmen, at gastronomi er kultur, og at vi i gastronomiens verden er forpligtet til at formidle, at mad ikke er noget, man trækker i en automat, men er en proces, man er sammen om, og som man skal nyde sammen. Det er vigtigt for os alle sammen«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kings of Pastry

Lavet af: Chris Hegedus, D.A. Pennebaker, 2009
Mika Wulff, uddannet konditor fra Le Cordon Bleu i Paris og redaktør på det gratis appmagasin Lækkerier:

»Det ville være så oplagt, at nævne 'Julie & Julia', hvor Meryl Streep gør det fremragende som Julia Child, som får en kulinarisk åbenbaring under sin tid på kokkeskolen Le Cordon Bleu i Paris og efterfølgende lærer hele Amerika at lave fransk mad. Men jeg vælger 'Kings of Pastry'. Jeg så den for første gang, lige inden jeg tog til Paris for at gå på konditorskole. Siden da har jeg genset den mange gange, og hver eneste gang sidder jeg helt ude på kanten af stolen og er opslugt fra start til slut. Jeg får tårer i øjnene sammen med de voksne mænd i filmen, når de taber deres sukkerskulpturer, og holder vejret, mens de venter på afgørelsen i den ikoniske MOF-konkurrence. Forestil jer 'Den store bagedyst' for professionelle, og hvor det er Frankrigs præsident i stedet for Timm Vladimir, der uddeler præmien. En særdeles medrivende dokumentarfilm«.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Sune Højrup Bencke eller Mad, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden