0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Charles Sykes/Ritzau Scanpix
Foto: Charles Sykes/Ritzau Scanpix
Nyhedsbrev - Politiken Film

Bysex uden Samantha

Den banebrydende serie 'Sex and The City' genopstår, men uden seriens trumfkort

Nyhedsbrev - Politiken Film

Kære læser

HBO har været en skelsættende spiller i den visuelle verden, vi i dag alle sammen streamer. Siden 1957 har HBO – Home Box Office – leveret det, vi engang kaldte film og fjernsyn, men i dag oftest taler om som serier eller indhold. I 1997 fandt de på et nyt marketingslogan, der har været definerende for den måde, vi opfatter tv og serier på: »It’s not TV. It’s HBO«. Det indskrev sig i en evig kamp om at gøre populærkulturen stueren. Der var engang, hvor tv-serier blev betragtet som underlødige. At de i dag er den brede kulturmotorvej, vi alle kører på, skyldes i høj grad HBO – deres slogan og selvfølgelig også deres indhold.

I Danmark ser vi HBO på streamingtjenesten HBO Nordic (der ud over HBO-indhold også køber indhold fra andre internationale produktionsselskaber). Da Danmark lukkede ned første gang i 2020, lavede jeg denne tjekliste, hvis man vil se nogle af de store klassikere på HBO Nordic.

Grunden til, at jeg skriver alt dette, er selvfølgelig, at det for nylig blev meldt ud, at den banebrydende HBO-serie ’Sex and the City’ genopstår i løbet af 2021.

Sammen med serier som ’The Sopranos’, ’Six Feet Under’ og ’The Wire’ hører ’Sex and the City’ (SATC) til de serier, der overbeviste verden om, at genren kunne byde på lige så store fortællinger som litteratur, film og teater. Ja, at man kunne se ’The Wire’, ligesom man læste Shakespeare og Dostojevskij.

’Sex and the City’ er helt særlig i denne samtale, fordi den også var banebrydende i sit indhold. Den handlede om en kvartet på fire, som vi ofte har set i populærkulturen, men de er alle fire kvinder, og vi ville ikke have 10’ernes bedste serie ’Girls’ uden ’SATC’ . De boede i New York, og de talte om sex, om karriere, om parforhold, drømme og mode – og de gjorde det på en måde, der ikke var set før. De fire var hovedpersonen Carrie, den smukke skribent og drømmer. Den snerpede Charlotte, der drømte om hus og mand. Den benhårde advokat, Miranda – og så den promiskuøse kommunikationsekspert Samantha.

Det var særligt Samantha, der stod for seriens ligefremme lyst og beskrivelser af sex. At serien nu bliver rebootet uden hende, virker ærligt talt helt blæst. Eva Eistrup har skrevet et åbent brev til Samantha her.

Samantha blev spillet af skuespilleren Kim Cattrall, der ikke har ønsket at medvirke i genopstandelsen. Det taler ærligt talt til hendes ære, synes jeg. Og det overrasker mig ikke. I vores serie Filmsamtaler, talte hun for nogle år siden med sin veninde og kollega Isabelle Huppert om kvinderoller – og om hvordan Cattrall selv har sat sig i producerstolen for at sikre stærkere roller for sit køn. Læs samtalen her.

Og mens vi venter på resultatet af den nye ’Sex and the City’, så streamer vi videre. Jeg er begyndt at se Martin Scorseses ’Pretend it’s a City’ på Netflix, men du kan også stadige fange ’The Assistant’ på Viaplay, ’Wolfwalkers’ på Apple tv+ eller ’Tiger’ på HBO Nordic. Eller ’Pieces of a Woman’ (også Netflix), som netop har fået 4 hjerter i Politiken

Guide: Streaming på vej


Kommentar: SATC


Filmsamtale:


Kommentar: 'Bridgerton'


Anmeldelse: 'The Assistant'


Anmeldelse: 'Pieces of a Woman'


Anmeldelse: 'How to with Jonathan Wilson’


Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts