Nattog til München. Foto: Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Nattog til München. Foto: Martin Lehmann

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Politikerne burde stå i kø for denne løsning: Nattog i Europa er både et billigt og opnåeligt alternativ til flyrejser

Det er nu op til politikerne at vælge, om dansk transportpolitik fremover skal stræbe mod øget drivhusgasudledning fra flere fly, eller om politikken skal støtte klimavenlige alternativer.

Debatindlæg

Danskere flyver stadig mere, og vi kommer på den måde stadig længere væk fra den nødvendige reduktion af den globale opvarmning. Der er ingen vej uden om at reducere flyvningen og minimere udledningen af drivhusgas. De mest logiske første skridt er at lægge afgift på flyvning og samtidig fremme klimavenlige alternativer.

Mens det i mange år har været dansk politik at støtte vedvarende energi, og blandt andet vindmøller har betydet stor reduktion i den danske drivhusgasudledning, så er der ingen politik for at begrænse flyenes drivhusgasudledning. Selv om statsministeren har sagt om klimaindsatsen, at vi har ikke brug for flere ord, vi har brug for handling, er handling ikke trængt igennem til transportpolitikken.

Nattog i Europa som erstatning for flyrejser er så god en klimaforretning, at transportpolitikerne burde stå i kø for at få togene i gang

I november overrakte vi sammen med andre organisationer 42.000 underskrifter for nattog mellem Danmark og udlandet til Folketingets Transportudvalg. Det er et oplagt klimavenligt nu-og-her-alternativ til op mod halvdelen af danske flyrejser. Det er nu op til politikerne at vælge, om dansk transportpolitik fremover skal stræbe mod øget drivhusgasudledning fra flere fly, eller om politikken skal støtte klimavenlige alternativer.

Vi mener, at der er behov for at prioritere klimaet, også i dansk transportpolitik.

Der er ingen tvivl om, at det samlet set vil kræve investeringer at omlægge transportsektoren, så den ikke skader klimaet. Og for flytrafikken er der ikke andre alternativer end at reducere forbruget.

Til sammenligning vil det ikke koste ret meget at oprette nattogsforbindelser. Når nattog samtidig kan køre på eksisterende skinner, hvad er der så at vente på? Nattog i Europa som erstatning for flyrejser er så god en klimaforretning, at transportpolitikerne burde stå i kø for at få togene i gang.

Nogle nattog kan faktisk betale sig, som f.eks. østrigske ÖBB, der i dag kører nattog med overskud. Det må bare ikke blive betingelsen for at redde klimaet, at det skal give overskud. Der er behov for en transportpolitik med klimaafgift på fly og investering i reelle alternativer. Vi kan i Danmark og Europa f.eks. investere i højere hastighed på jernbanerne, fjerne flaskehalse m.m. Det giver mulighed for nattog fra København til Barcelona og Rom på en lang nat. Og til London og Paris på en almindelig nat.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

Forsiden

Annonce