0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Rektor: Filmskolen skal udvikle sig for at følge med en verden i rivende udvikling

Når andre roser os for at være verdens bedste filmskole, så skal vi leve op til anerkendelsen ved at stræbe endnu højere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Louise Herrche Serup
Foto: Louise Herrche Serup

Selv om Filmskolen skal udvikle sig og systematisere sin uddannelse i højere grad end nu, så er jeg overbevist om, at vi kan finde ud af at udnytte denne ramme til at udvikle filmskolen, skriver rektor på Filmskolen Vinca Wiedemann i dette indlæg.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der har på det seneste været en del skriverier om Den Danske Filmskole. For det skal snart afgøres, om filmskolen i fremtiden skal have kunstnerisk bachelor-/kandidatuddannelser i lighed med konservatorierne, kunstakademiet og scenekunstskolen, eller om den skal forblive en 4-årig uddannelse og dermed indplaceres som professionsbachelor.

For mig er der ingen tvivl. Medierne og filmsproget udvikler sig med rivende hast, og vores filmuddannelse skal opgraderes tilsvarende. Kun på den måde vil vi også i fremtiden kunne tilbyde relevant uddannelse til dem, der skal være de kunstneriske ledere og chefer i fremtidens filmindustri.

Vi er med rette stolte af dansk films bedrifter. Og det er i tider med succes, at man skal se fremad

Filmskolen har gennem årene uddannet fremragende generationer af filmfolk på internationalt niveau, og denne fornemme tradition skal holdes levende. Men vi er som lillebitte skole med 96 studerende kun en dråbe i det eksplosivt voksende mediehav, og vi er som alle andre hårdt ramt af statens 2-procents besparelser. Derfor er der brug for modige og ambitiøse valg nu.

Først og fremmest skal Den Danske Filmskole styrke udviklingen af ny kunstnerisk viden om det at lave film. Der udvikles konstant nye platforme, formater, genrer og udtryk, og dette stiller store nye krav til det danske filmmiljø, som filmskolen skal understøtte. Derfor skal vi give vores studerende højere kompetencer inden for ikke mindst ledelse og entreprenørskab, så de studerende får redskaber til at sætte sig egne visioner aktivt i spil i et samfund, hvor de kendte strukturer er i opbrud.

Det betyder også, at uddannelsen skal klæde de studerende bedre på, så deres fagidentitet forandres løbende – allerede i dag er det normalt, at instruktørerne selv fotograferer, eller at filmklippere er med til at skrive manuskripter.

I takt med at teknologierne udvikler sig, vil nye samarbejdsformer opstå, og derfor skal de studerende i fremtiden undervises i fag, der hjælper dem med at se deres faglighed i et bredere perspektiv og styrker deres kunstneriske samarbejde.

Det betyder konkret, at vi omlægger undervisningen, så alle undervises i fag som fortælling og iscenesættelse, og at vores fremragende lærere kan fokusere på det, de er eksperter i. Dertil kommer både linjefag og praktik.

Dernæst skal vi styrke uddannelsen af instruktører. De fleste kender navne som Susanne Bier, Thomas Vinterberg og Lars von Trier, men de dækker over et stort udvalg af internationalt anerkendte instruktører, der har v