Debatindlæg afKatrina Adey Farr Kuhre

Siden afslaget på min ansøgning om statsborgerskab har jeg oplevet et system præget af tilfældigheder og modsætninger. Tænk, hvis jeg havde været en af dem uden hjælp.

Jeg er både fartbølle og løgner. Eller måske bare en bagatelsag

Lyt til artiklen

Som man dog kan tage fejl. Her troede jeg, at jeg som datter af en britisk far og en dansk mor – og efter 48 af mine 49 leveår i vores lille kongerige – rimelig nemt kunne blive dansk statsborger. Men nej, staten anser mig for at være en fartbølle. Sådan beskrev jeg det i Politiken 13. marts 2021 under overskriften ’Katrina kørte 16 km i timen for stærkt. Straffen var enorm’.

Ekkoet efter indlægget var også enormt. Flere medier og politikere sætter nu spørgsmålstegn ved meningen bag galskaben. Undervejs har jeg lært, at jeg i min naivitet har misforstået en del om retssikkerhed i Danmark: Min største hindring i myndighedernes øjne, for at jeg kunne kalde mig dansker, har ikke været, at jeg for tre år siden kørte 96 km/t i stedet for de tilladte 80 km/t på en kort strækning på Køge Bugt Motorvejen. Nej, det, som hang som en endnu tungere mørk sky over min sag – uden at jeg anede det mindste om sagens gang – var min status som ’sigtet for svig’ i forbindelse med denne fartbøde: Jeg ikke havde opgivet min forseelse i min ansøgning.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her