Jeg er ikke en af dem, der taler for fire dages arbejdsuge. Jeg drømmer heller ikke om deltid. Og slet ikke om at droppe arbejdet for at gå hjemme med strikketøj og hjemmedyrkede kartofler. Tværtimod. Jeg vil meget gerne arbejde. Fuldtid, endda overtid, hvis blot jeg kan komme til at lave noget, der interesserer mig, udfordrer mig og giver mig arbejdsglæde. Men det synes tæt på umuligt. Det danske arbejdsmarked er fastlåst. Man skriger på arbejdskraft, men er ikke meget for at give en chance til folk, der drømmer om at skifte branche. Det må jeg erkende efter tre års indædt kamp for at få lov til at prøve mine kompetencer af i en anden branche.
Skillelinjerne mellem brancherne synes at være trukket så skarpt op, at man kun kan krydse dem ved at begynde helt forfra med ny uddannelse, og dermed ofre lang tid og mange penge.
Jeg er uddannet lærer. Jeg har 14 års erfaring fra gymnasiebranchen, og nu knap et års erfaring fra grundskolens specialområde, men jeg drømmer om nye udfordringer, der ligger uden for undervisningsbranchen. Det er afgørende for, at jeg kan genfinde arbejdsglæden i de kommende mange år, jeg forhåbentlig skal være på det danske arbejdsmarked.
Trangen til at prøve noget andet har kun vokset sig større de seneste seks skoleår, hvor jeg har følt mig drænet af konfrontationstimer. Jeg giver alt af mig selv ’on stage’ til en elevgruppe, der ikke rigtig er motiveret for at lære, og som synes at tænke, at jeg som underviser i bund og grund er mere til gene end til gavn.
Jeg har tabt meningen med det erhverv, jeg startede min karriere med at udfylde. Ja, og så nu også min arbejdsglæde og min energi. Men muligheden for at flytte sig er nærmest lig nul.
Hvor ville jeg ønske, at arbejdsgiverne turde tage nogle flere chancer