0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
IBYEN

En sexrevolution er i gang. Og den foregår blandt andet i en lyserød kælder på Nørrebro


En ny sexlegetøjsbutik på Nørrebro vil åbne for samtalen om sex og sexlegetøj gennem medier som Instagram. De er en del af en større sexpositiv trend, som ses i kunst, film, på sociale medier og mange flere steder. Ibyen har talt med flere af stemmerne.


11. november 2021
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Butikken på hjørnet af Peter Fabers Gade og Guldbergsgade skiller sig tydeligt ud blandt thairestauranter, døgnkiosker og ølbarer. Lyserødt lys strømmer ud gennem de lavtstående vinduer og står i kontrast til Nærkøbs ramponerede markiser på hjørnet længere nede ad gaden.

Kigger man ind gennem ruden, ser man en masse lyserødt tyl, planter i store, keramiske krukker og to kæmpe glasmontrer. Ved første øjekast kunne man tro, at det var en smykkebutik eller et showroom for hårspænder, der for nylig var åbnet her i gaden på Nørrebro i København.

Men i glasmontren ligger farverige, skinnende produkter designet til at peppe dit sexliv op.

Det er nemlig den nye sexlegetøjsbutik Peech, der er flyttet ind. Siden marts 2020 har Peech været en webshop og Instagram-profil, men nu har de også åbnet en fysisk butik. Butikken ligner ikke det, du måske normalt ville forbinde med en sexshop på Istedgade, for ambitionen er, at det skulle være et lyst og smukt rum, man har lyst til at være i.

»Den fysiske butik bærer helt klart præg af vores personlige stil, og hvad vi synes er smukt, fordi det er os selv, der har designet den. Vi har gået op i, at man kunne røre ved tingene og tænde dem«, fortæller Peech’ administrerende direktør, 25-årige Clara Filippa Andersen, fra butikkens baglokale, hvor vi har sat os for tale sammen.

At Peech ikke bare er en webshop, men nu også en fysisk butik, skyldes, at folkene bag gerne vil gøre sexlegetøj mere »hverdagsagtigt«. Det skal ifølge dem være en del af bybilledet på samme måde, som supermarkeder er det, og folk skal synes, det er lige så normalt at gå ned og kigge på sexlegetøj, som det er at handle.

Men de ser også sig selv som mere end en almindelig butik: Peech vil have sex på dagsordenen.

Det sker blandt andet med events og bingoaftener med sexlegetøj som præmier og ikke mindst gennem butikkens Instagram-profil, der har over 11.000 følgere. Det sociale medie bruger Peech lige så meget som en kanal for sexoplysning som til at sælge sexlegetøj, ligesom de under det igangværende kommunalvalg har delt billeder af falske, photoshoppede valgplakater med slogans som ’Bedre seksualundervisning’, ’Sikre forhold for sexarbejdere’ og ’Sexpositivisme eller kaos’.

Da folkene bag Peech, der foruden Clara Filippa Andersen består af Jonas Rahmanzadeh, Frank Hilmer Borring Petersen og August Gjede, etablerede webbutikken og profilen på Instagram, var det, fordi der ifølge dem manglede et sted, hvor man kunne tale åbent og skamfrit om sex.

»Vi synes, der var et behov for et sted, hvor man følte sig tryg til at udforske sin seksualitet, og hvor man blev taget i hånden i en verden, som mange ikke har været i før«, siger Clara Filippa Andersen.

Seksualundervisningen i folkeskolen og gymnasiet syntes de var utilstrækkelig, og derfor ville de gerne skabe et sted, hvor folk har lyst til at undersøge og tale om deres egen krop, seksualitet og nydelse.

»Det er mig, der laver sociale medier, og jeg ville lave en profil, jeg selv ville gide at følge«, fortæller Clara Filippa Andersen om profilen, hvor Peech deler miniguides om alt fra analsex for begyndere til intimhygiejne og sex med fysisk handikap og ofte lader gæsteskribenter bidrage med oplysning om særlige emner.

De mange følgeres tips, tricks og beretninger deles hyppigt, ligesom Peech gerne deler memes, hvor følgerne opfordres til at beskrive deres seneste sexoplevelse med en sangtitel. Her nævner en sangen ’Turbofluen’, mens en anden skriver ’Supermassive Black Hole’. De deler også oplysende posts, for eksempel en guide til rengøring af sexlegetøj. Her anbefaler de blandt andet at rengøre med mild sæbe og vand – og ikke »ting, du i forvejen ikke vil have nær dit underliv«.

»Folk kontakter os og skriver sådan noget som ’tak, fordi I deler det her. Jeg er glad for, at jeg ikke er den eneste’ eller ’tak, det, at jeg har fulgt med på jeres profil, har ændret mit syn på sexlegetøj’. Mange kommer ned i butikken og fortæller, at de har fulgt med på Instagram og synes, at vores fokus er rart. Det er jo virkelig dejligt at få at vide«, siger Clara Filippa Andersen.

Revolution nu!

En revolution af seksualundervisningen er i fuld gang internationalt – især på sociale medier som Instagram og TikTok. Her findes et hav af sexpositive profiler, som forsøger at åbne op for en samtale om sex på en tryg og fordomsfri måde.

En amerikansk pendant til Peech er Instagram-siden The Sex Ed, som er en slags platform, der samler information om sex og seksualitet og formidler det til deres godt 103.000 følgere. Lustery Point Of View deler humoristiske memes og posts om sex og intimitet med deres 35.000 følgere på Instagram og udgiver artikler og podcasts om alt fra særlige feticher til erotiske historier. Også personer, der normalt arbejder som sexterapeuter eller lignende, vinder stor popularitet på de sociale medier.Som for eksempel Sonalee, @thefatsextherapist, der har base i Philadelphia, USA, er queer, sexterapeut, aktivist og driver en sexpositiv Instagram-konto med lidt over 150.000 følgere.

Sexpositivitet er ikke bare en tendens på sociale medier, men et også tema, der tages op i film og serier som Netflix-succesen ’Sex Education’. Serien, hvor unge på en britisk high school lærer at snakke om sex og følelser, da en søn af en parterapeut begynder at tjene penge ved selv at lege parterapeut på skolen.

Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

'Amber' er et af Peechs egne produkter.

Seksualundervisningen begrænses nemlig ikke til skolen, men tages op udenfor. I dansk kontekst af den feministiske illustrator Sofie Riise Nors, der gennem sin Instagram-profil deler aktivistiske memes og illustrationer med feministiske og sexpositive budskaber, og som netop har udgivet ’Sexmagasinet vol. 1’ om feminisme og den kvindelige seksualitet, af aktivisten Amalie Have, der primært kæmper en feministisk, men også sexpositiv agenda, og af kunstneren Maja Malou Lyse, der i 2019 fik stor opmærksomhed, da hun med DR-serien ’Sex med Maja’ lærte seerne om vores forhold til kroppen og seksualitet ved blandt andet at vise, hvordan man kan udføre selv-gynækologi.

Også i kunsten er der fokus på og interesse for at dykke ned i sex og seksualitet, og i sidste måned blev et nyt dansk kunstmagasin, Sexualia, udgivet med forskellige takes på seksualitet gennem skulptur, maleri, installation, performance og fotografi fra 20 forskellige kunstnere.

Sexualia

Sexualia er et nyt kunstmagasin, der har samlet 20 unge kunstnere, der gennem deres værker udforsker seksualitet. Her fortæller en af redaktørerne, Roselil Aalund, om tankerne bag projektet.

Hvad er Sexualia?

»Sexualia er et kunstmagasin, som handler om seksualitet. Helt konkret har vi samlet en masse forskellige unge kunstnere, der hver især har fortolket seksualitet på vidt forskellige måder. Nogle har arbejdet med seksualitet før, andre har ikke direkte arbejdet med det før. De arbejder med alle mulige forskellige medier som skulptur, maleri, installation, performance, fotografi og mere. Det spiller også overens med vores ønske om at udvide vores forståelse af seksualitet ved at vise mange forskellige fortolkninger af den«.

Hvem er I?

»Vi er seks mennesker i redaktionen. Alle arbejder frivilligt, og det gør nok, at folk har en personlig drivkraft. Der er mange, som synes, seksualitet er spændende, netop fordi det er en meget abstrakt størrelse. Vi fandt kunstnerne ved at lave et open call på Instagram, så alle har kunnet skrive til os«.

Hvorfor skal vi snakke om sex og seksualitet?

»Det er en meget eksistentiel overvejelse, fordi vores seksualitet er en meget grundlæggende del af det at være menneske. Vi har alle mulige identitetskategorier og -bokse, som vi putter os selv og hinanden i – for eksempel hvem vi kan lide at have sex med, og hvordan vi kan lide at have sex. Men jeg tror, der er mange, som føler sig begrænsede af de bokse. Som oplever en indre og ydre konflikt, fordi de ikke føler, de passer ind. Og det at snakke åbent om det gør, at man måske kan få noget inspiration og få folk til filosofere over sig selv på en anden måde, end vores samfund måske ellers lægger op til. Et af formålene med magasinet er at invitere til at udforske, udfordre, udfolde sig selv og sin egen seksualitet«.

»Der er mange forskellige fortolkninger, meninger, holdninger eller sider af sexpositivitet, og den måde, Sexualia bevæger sig ind på sexpositiviteten på, er ved at prøve at skabe rum til alle. Alle seksualiteter og alle mennesker«.

»Inden for de seneste par år er der en sexpositiv trend, som virkelig er i gang med at sprede sig på en helt anden måde, end vi har set før, og jeg tror den kommer til at bevæge sig rigtig meget de næste par år også. Især inden for seksualitet, sex, sexarbejde, sexlegetøj, kunst, porno for den sags skyld«.

Følg Sexualia via @sexualia_

Foto: Christine Lorenzen

  • Christine Lorenzen
  • Christine Lorenzen
  • Christine Lorenzen
  • Christine Lorenzen

Aktivisme eller big business?

Sexshops var i årevis en fast del af bybilledet i København, og i årene efter billedpornografiens frigivelse i 1969 kunne du selv på Strøget finde butikker, der solgte pornofilm. Men i de senere år der blevet langt mellem butikkerne, der sælger porno og sexlegetøj, fordi handlen er rykket online.

Peech er med egne ord gået den modsatte vej – fra den virtuelle verden og ind i den fysiske – fordi sexlegetøj i høj grad er produkter, der skal kunne mærkes med hænderne og ikke kun ses på computerskærmen.

Og denne eftermiddag er det netop det, en kunde gør – går rundt og rører de forskellige produkter, mens hun snakker i telefon. I røret har hun en med på råd, og sammen taler de om, hvilket produkt hun skal vælge. Og da hun har lagt på, bliver hun guidet af en af butikkens ansatte.

Men hvorfor mener også Peech, at sex skal ud i det offentlige?

»Vores primære agenda er at gøre sexlegetøj til noget lige så hverdagsagtigt som at huske at tage vitaminpiller, børste sine tænder og bruge tandtråd. Vi bruger tit ordet ’intimvelvære’, fordi vi synes, at sexlegetøj er en del af wellness-begrebet. Det handler om at tage sig af sig selv«, forklarer hun.

Men hvorfor bruge sexlegetøj til at tage sig af sig selv?

»Mit korte svar er: Prøv det. Og så hvorfor ikke? Du har også en elpisker, selv om du har et piskeris. Og det er jo både for at lære sin krop og grænser at kende og for at gøre sex til en nydelsesting og ikke til en klimaksting. Sexlegetøj hjælper med at udforske og prøve forskellige ting af«, siger Clara Filippa Andersen.

Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Clara Filippa Andersen.

Når man følger Peechs strategi på sociale meder, opdager man hurtigt, at de ligesom alle mulige andre firmaer sender gaver ud til influencere osv. for at skabe opmærksomhed om deres brand. På den måde er de her altså også for at tjene penge og være en del af en større wellness-industri, der vil have dine penge mod løfter om at gøre dig lidt lykkeligere.

De har for eksempel allerede selv skabt en række produkter, og planen er, at der skal komme endnu flere. Og de vil også gerne udvide Peech til endnu flere butikker.

»Vi ser gerne, at det bliver til en Peech-kæde med flere butikker og et større udvalg af forskellige produkter og en linje af egne produkter«, fortæller Clara Filippa Andersen.

At Peech i virkeligheden er her for at tjene penge kan man måske godt komme til at glemme, når man ser deres nærmest aktivistiske Instagram med oplysende og sexpositive posts.

Efter Clara Filippa Andersen skrev en kronik i Information om tankerne bag Peech, blev den mødt af netop den kritik af Informations Mikka Tecza, som i avisen satte spørgsmålstegn ved, at folks mentale velvære bliver en del af en marketingstrategi. At Clara Filippa Andersens kronik »lignede et manifest for fri seksualitet, men lød også som endnu en variation over temaet: ’Køb den her dims, så du kan blive lykkelig’«, og at der er noget forkert i, hvis Peech lader, som om de ikke er en virksomhed, skrev Informations Mikka Tecza i klummen.

Clara Filippa Andersen kan godt forstå kritikken, men mener, at man som virksomhed har et ansvar for at fortælle folk, hvordan produkterne bruges.

»Vi er en virksomhed, vi kalder os jo ikke aktivister. Men når vi sælger de produkter, vi gør, har vi et ansvar for at uddanne i, hvordan man kan bruge dem. Og for eksempel gøre opmærksom på, at det her kan du bruge, hvis du har endometriose, har svært ved at opnå orgasme eller give andre tips og tricks«, fortæller hun.

Virksomhed eller ej lader det til, at den åbne samtale om sex og sexlegetøj – både på Instagram og i butikken – rent faktisk hjælper folk med at blive mere trygge ved at tale åbent om sex. Sådan virker responsen blandt deres følgere på Instagram og blandt kunderne i butikken.

Selv om Peech ikke vil positionere sig imod de klassiske sexshops, fordi de har »den dybeste respekt for andre sexshops«, er der alligevel noget, der tyder på, at de har ramt en bredere målgruppe end de klassiske sexshops. På deres Instagram deler følgerne bramfrit erfaringer og råd i kommentarsporene til Peechs posts.

En følger skriver på et opslag med billeder af strap-ons, at hun »elsker sugekopdildoen. Den bedste dildo, jeg nogensinde har haft, og faktisk ret tæt på en realistisk følelse ...«.

En anden deler personlige erfaringer med karbadssex: at der er risiko for vakuumeffekt under vand, når man har penetrationssex.

Også i butikken er stemningen tryg. To kunder er i tvivl om, hvilke buttplugs de skal vælge – de lyserøde i silkeblødt silikone eller den lille kompakte i klar glas – og de bliver tålmodigt guidet. Imens får jeg lov at se nærmere et tenga-æg til at massere penis med, som Clara Filippa Andersen har fundet frem.

Ingen rødmer eller virker forlegne over at stå med sexlegetøj i hænderne, og derfor gør kunderne heller ikke.

Læs mere:

IBYEN

Mads Nissen

Cheap Eats 2021:  De bedste måltider i København til max 100 kroner

Martin Lehmann

Det bedste stambord, den klammeste kælder og den smukkeste park:   25 københavnere udpeger deres yndlingssted i byen