0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Vestjysk museum genåbner efter renovering: Nymindegabmalerne har fået en tur med malerkosten

På det nyrenoverede Nymindegab Museum kan man ikke alene se kunstnerkoloniens malerier, men også lugte motiverne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Morten Langkilde
Foto: Morten Langkilde

I et af lokalerne på Nymindegab Museum kan besøgende sidde på en såkaldt gafpram, mens de lytter i audioguiden til fortællingen om Carl Trier Aagaards 'Grågæs ved fjorden' (tv.) og 'Anløbsbroen ved Nymindegab' af Niels Hansen, når museumsdirektør Claus Kjeld Jensen ikke selv fortæller.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Nymindgabmalerne er ikke nær så kendte som skagensmalerne, fynbomalerne, bornholmermalerne og odsherredsmalerne, men kunstnerkolonien i det gamle fiskerleje i Vestjylland syd for Ringkøbing Fjord har fået en ordentlig omgang med malerkosten.

Nymindegab Museum slår 24. juni dørene op i helt ny klæder. Væk er det 12 meter lange skelet fra en kaskelothval udenfor, og det samme gælder Lønnepigen eller rettere hendes blå kjole fra jernalderen, som blev fundet i 1969.

Efter en gennemgribende renovering til 3 millioner kroner vil det vestjyske museum i den gamle sparekassebygning på Vesterhavsvej koncentrere sig om malerkunsten, fortæller direktør Claus Kjeld Jensen fra Vardemuseerne, som Nymindegab Museum hører under.

»I 1800-tallet var Nymindegab verdens udkant, som de færreste kendte, og hvis de havde været her, ønskede de ikke at vende tilbage. Kun et hjulspor førte til Nymindegab, men om sommeren var her et leben uden lige. Der blev fisket og festet. Det var Roskilde Festival i to måneder, og der lugtede ligedan. Esepigerne gravede orm og satte dem på kroge for fiskerne. Til gengæld fik de alle indvoldene, som de kogte tran på, og det lugtede«, siger Claus Kjeld Jensen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere