Foto: Peter Maunsbach

Når vi fastholder straf og kontrol af stofbrugere, bygger det på en illusion om, at vi kan skræmme folk til at få det bedre. Jeg ved af erfaring, at det kan man ikke.

Jurist og tidligere radiovært: Man kan ikke straffe en depression væk, og man kan ikke give en bøde til mine traumer

Foto: Peter Maunsbach
Lyt til artiklen

Der findes en særlig form for ensomhed, som kun opstår, når man befinder sig midt i et velfærdssamfund, men føler sig koblet af dets menneskelige fællesskab. Det er en følelse af at bære på en usynlig smitte. En erkendelse af, at man eksisterer i en parallel virkelighed, hvor samfundets blik skifter fra anerkendelse til enten medlidenhed eller foragt, så snart de ser posen og det flakkende blik.

Jeg kender den følelse. Jeg kender smerten ved at vågne op til en krop, der ikke længere adlyder ens vilje, men i stedet dikteres af kemiske krav. Og jeg kender den dybe, hule udskamning, der følger med at vide, at man i systemets øjne er en belastning eller et problem, der skal administreres.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her