Debatindlæg afLinda Bruun Villadsen

Lærer, medstifter af Næstehjælperne

Svar til ung liberalist: Selvfølgelig må folk på kontanthjælp få børn

Lyt til artiklen

Når en ung liberal stiller spørgsmålet: Hvorfor får kontanthjælpsmodtagere børn? (Pol. 28. nov.), skal han naturligvis have et svar.

Jeg svarer gerne. Jeg er en kvinde, der selv fik et barn, mens jeg var var på kontanthjælp. Jeg er nu lærer. Jeg underviser børn fra mange samfundslag – deriblandt også kontanthjælpsmodtageres børn.

Jeg er et menneske, der yder mange timers frivilligt arbejde for reformramte. Mine timer bruges i samvær med kontanthjælpsmodtagere, flexjobbere, førtidspensionister og mennesker på ressourceforløb. Jeg holder af mange mennesker, men med undtagelser befinder jeg mig bedst blandt mennesker, der har været mindre heldige i livets lotteri end de fleste.

Børn bliver undfanget i kærlighed. De bliver båret med drømme, håb og forventning. Det gælder også for de børn, der bliver båret af mennesker, der i tiden for undfangelsen og fødslen har forældre på kontanthjælp.

Kontanthjælpsmodtagere har også drømme. De lægger også planer. »Når barslen er slut, begynder jeg på hf og derefter på sygeplejeskolen«. Eller: »Når barslen er slut, har jeg ikke længere smerter fra bækkenløsningen og kan søge nyt arbejde«.

Ung liberal: Jeg forstår ikke, at folk på kontanthjælp får børn

Det eneste, der som udgangspunkt adskiller mig som lærer og den unge liberale fra kontanthjælpsmodtageren, er vores arbejde og indtægt. Jeg drømmer og håber. Jeg går ud fra, at unge liberale også drømmer og håber.