0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Andrew Boyers/Ritzau Scanpix
Foto: Andrew Boyers/Ritzau Scanpix
Nyhedsbrev - Politiken Klima

Danskerne blæser på klimaet og flyver snart som før corona

Klimaaktivister kan få afgørende betydning

Nyhedsbrev - Politiken Klima


Kære læser

Velkommen til et nyhedsbrev. Vi tager jer med til et af de arrangementer, som klimaaktivister holder over hele landet, mens det store flertal blæser på klimaet, når det gælder deres rejser.


Klimaet taber: Flytrafik har sat kurs mod de travle tider fra før corona

Vi starter i luftrummet, der blev næsten helt stille under corona. Forinden var flytrafikken en af klimaets største fjender. Ganske vist stod luftfarten kun for 2,5 procent af de globale udslip, men andelen var langt højere i den vestlige verden, og den opvarmende effekt er større, når udslippene finder sted oppe i atmosfæren. Men det værste var alligevel den evige vækst og manglen på alternativer til fossil olie. Flytrafikken er endnu kun oppe på 60 procent af niveauet før corona, men vokser igen lynhurtigt, og intet tyder på, at hensyn til klimaet holder danskerne tilbage.

»Vi rejste ud efter sol, skiføre og kultur, og det vil vi gøre igen«, forudser adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen fra Roskilde Universitet.

Kun en markant afgift på flyrejser kan bremse væksten, men den vil transportminister Benny Engelbrecht (S) ikke indføre, selv om Danmark er et af kun fire EU-lande helt uden afgift på flyrejser. Ikke engang moms er der. Resultat: Masser af flybilletter til få hundrede kroner, anført af lavprisselskaber, herunder ungarske Wizzair, som netop har indledt en jysk offensiv.


Aktivisme kan ændre folkestemningen

Mens danskernes lyst til at flyve ikke giver stort håb for klimaet, så er det at finde på mange af de arrangementer, som aktivister, organisationer og erhvervsliv er gået sammen om. Tomorrow Festival i Valbyparken i København, Fair Festival på Rosenholm Slot ved Aarhus og Klimafolkemødet i Middelfart fandt alle sted i den forgangne uge. Og de kan være med til at ændre, hvordan vi handler for at forhindre de værste temperaturstigninger.

»3,5 procent af en given befolkning aktivt skal deltage i protester for at sikre det, man kalder bæredygtig politisk omstilling. Det tyder altså på, at der er et tipping point, hvor handling fra en vis andel af befolkningen får afgørende betydning,« siger Silas Harrebye, lektor på RUC og forsker i sociale bevægelser.

Mød ham og tag med til klimafolkemøde i denne reportage.


Vaskeriet modtager et ton kasseret tøj hver dag. Alt skal genbruges

Lad mig også slå et slag for en anden reportage, fra De Forenede Dampvaskerier. Tekstilbranchen har, som vi har omtalt et par gange, en gigantisk udfordring med bæredygtighed. Dampvaskerierne vasker ikke blot arbejdsuniformer, duge, lagner og andre tekstiler for sine kunder, men udlejer dem typisk for fire år. Hver dag modtager de et ton kasseret tøj. Målsætningen er, at 100 procent skal genbruges.


Regeringen vil gøre strøm billigere: »Det er ikke et grønt tiltag«

Der var fokus på klimaerhvervsskoler og nyttejob, da regeringen tirsdag fremlagde sit seneste reformudspil. Men udspillet indeholder også en lempelse af afgiften på strøm. Den vil gøre en gennemsnitlig elregning 920 kroner billigere om året og ifølge eksperter anspore danskerne til at bruge mere strøm. Det er, mener de, en helt forkert måde at bruge 1,8 milliarder i afgiftstab på og har intet med et grønt tiltag at gøre.


Nye kapitler i sagaen om klimaaftale for landbruget

Endelig er det næsten umuligt at udsende dette nyhedsbrev uden et pip fra sagaen om en klimaplan for landbruget. I sidste uge truede fødevareminister Rasmus Prehn (S) med at smide blå blok ud af forhandlingerne, medmindre partierne accepterede at forhandle inden for rammerne af regeringens udspil. Men det gik ikke helt, som ministeren havde forestillet sig, og nu er forhandlingerne i gang igen, uden at nogen over for mig tør forudsige, hvor de lander henne.


Hvis du stadig hænger på hernede, men er træt af at læse, så har jeg været gæst i vores podcast ’Du lytter til Politiken’ og fortalt om hybridbiler, der får så stor skatterabat, at de dræner statskassen. Heldigvis kom salget af elbiler op i gear i august, og da det nu er også findes en Harley-Davidson mod elmotor, behøver heller ikke motorcykelentusiasterne længere køre fossilt.

Tak for at læse med og klik gerne på nogle af de indlæg, jeg har lagt lidt længere nede.