0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Thomas Thorhauge
Tegning: Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Phie Ambo og Michael Madsen er to af Danmarks fremmeste dokumentarister – og har begge - på hver sin meget forskellige og særegne måde – specialiseret sig i alternative videnskabsinteresserede dokumentarfilm, der forsøger at sætte ord, lyd og fortælling på ofte uhåndgribelige emner

FOR ABONNENTER

Ingen instruktører bedriver i samme omfang som danskerne Phie Ambo og Michael Madsen forskning, når de skaber dokumentarfilm. Begge har lavet film om noget, der ikke umiddelbart kan filmes, og noget, der aldrig før på den måde er blevet undersøgt i dokumentarfilm. Phie Ambo har beskæftiget sig med kærligheden mellem robotter og mennesker i ’Mechanical Love’, med posttraumatisk stress og effekten af meditation i ’Free the Mind’ og med universet, som en biodynamisk landmand opfatter det i ’Så meget godt i vente’. Michael Madsen har i Into Eternity’ forsket i rækkevidden af at anbringe højradioaktivt affald ipermanente depoter, har med ’The Average of the Average’ lavet en danmarksfilm i 3D fra Middelfart og er aktuel med ’The Visit’, hvori han dokumentarisk undersøger et scenarie, der aldrig har fundet sted: Den dag planeten Jorden får kontakt med liv fra et andet sted. Selv om begge dokumentarister gerne går videnskabeligt til værks, viste en samtale mellem dem, at der er store forskelle på, hvad der interesserer dem som filmforskere. Og hvordan de sætter ord på det, de gør.

MADSEN: I ’Så meget godt i vente’ har du en biodynamiker, der tror på, der er en kosmisk sammenhæng imellem alt. Så blomster er ikke bare blomster, der dufter for deres egen og for biernes skyld. De er kosmiske paraboler. Han abonnerer på ideen om, at naturen og alle væsner er besjælet. I ’The Visit’ medvirker en person, som kaldes verdens førende astrobiolog. Altså verdens førende person inden for spørgsmålet om, at hvis der er liv i rummet, hvad kan det så overhovedet være? Og kan det være en anden livsform end den, der findes her på Jorden? I filmen bliver astrobiologen spurgt af det her ’rumvæsen’: Er livet blindt for andet end overlevelse? Og han svarer ’ja’. I hans forståelse af liv står blomsten ikke og suger universets kraft til sig for nogens skyld. Han ser ingen forbindelse mellem alting og ville sige, at vores biodynamiker i ’Så meget godt i vente’ er romantiker. Det er muligt, at mennesket grundlæggende er romantisk. Det tror jeg også, jeg selv er. Men astrobiologen vil ikke se forbindelsestråde på tværs af alting. Det ser den moderne videnskab ikke. Den ser simpelthen ingen overordnet mening. En anden person i ’The Visit’ frygter, at livet på Jorden bare er et kosmisk tilfælde. Et lykketræf kan man måske svinge sig op til at sige, for så vidt at vi er glade for at leve her på Jorden. Men altså bare et tilfælde. Men er livet spredt ud i universet, så tænker jeg, at man måske kan sige, at meningen er, at der også findes liv andre steder. Det ville i hvert fald være mere bekræftende, end at det er os, der er de mærkelige. Og at alting bare er dødt støv og vand i form af stjerner.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere
Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Karantæne i film: Fra Jack Nicholson ved vi alle, hvad isolation kan gøre ved et menneske

Lars von Trier ønskede sig en banalisering af maleriet, men fik noget langt mere interessant

Framegrab fra filmen

Søvn på film:   Vanviddet ligger lige under overfladen hos os alle

Kendte håndjob på film:   På film rykker en rykker tit ved magten

Mathias Kryger:  Det var dildoen, der fik mig til at tænke på de blå kroppe