0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Thomas Thorhauge
Tegning: Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale: Er der et rumvæsen til stede?

Phie Ambo og Michael Madsen er to af Danmarks fremmeste dokumentarister – og har begge - på hver sin meget forskellige og særegne måde – specialiseret sig i alternative videnskabsinteresserede dokumentarfilm, der forsøger at sætte ord, lyd og fortælling på ofte uhåndgribelige emner

FOR ABONNENTER

Ingen instruktører bedriver i samme omfang som danskerne Phie Ambo og Michael Madsen forskning, når de skaber dokumentarfilm. Begge har lavet film om noget, der ikke umiddelbart kan filmes, og noget, der aldrig før på den måde er blevet undersøgt i dokumentarfilm. Phie Ambo har beskæftiget sig med kærligheden mellem robotter og mennesker i ’Mechanical Love’, med posttraumatisk stress og effekten af meditation i ’Free the Mind’ og med universet, som en biodynamisk landmand opfatter det i ’Så meget godt i vente’. Michael Madsen har i Into Eternity’ forsket i rækkevidden af at anbringe højradioaktivt affald ipermanente depoter, har med ’The Average of the Average’ lavet en danmarksfilm i 3D fra Middelfart og er aktuel med ’The Visit’, hvori han dokumentarisk undersøger et scenarie, der aldrig har fundet sted: Den dag planeten Jorden får kontakt med liv fra et andet sted. Selv om begge dokumentarister gerne går videnskabeligt til værks, viste en samtale mellem dem, at der er store forskelle på, hvad der interesserer dem som filmforskere. Og hvordan de sætter ord på det, de gør.


Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu
Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«