0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Thomas Thorhauge
Tegning: : Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale: Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

To af Skandinaviens stærkeste sociologiske filmblikke. Ruben Östlund, der siden vandt Guldpalmen i Cannes for ’The Square’, og Januz Metz, der med ’Armadillo’ og ’Fra Thailand til Thy’ instruerede dybdeborende film i vidt forskellige samfundsrelevante emner med stor æstetisk sensibilitet, taler her om genkomne temaer i deres film: Om helte i vores samfund og om maskulinitet og maskuline rollemodeller

FOR ABONNENTER

I2010 lavede Janus Metz en af de vigtigste danske dokumentarfilm i nyere tid. Ikke kun fordi den handlede om den danske krigsindsats i Afghanistan, men fordi den gjorde det med en sensibilitet, den forbandt større eksistentielle temaer og en sociologisk tilgang med krigsfotografiets frontlinjevisualitet. Det blev til mere end blot dokumentation af et Danmark i krig. En historie om unge mænds begær efter at træde ind i helteroller. Og den blev på den måde en slægtning til hans ’Fra Thailand til Thy’, der handlede om mere end blot postordrebrudes migration, men om en bestemt manderolle under afvikling. Ruben Östlund har med film som ’Force Majeure’, ’Play’ og ’De ufrivillige’ befundet sig aktivistisk i netop det felt: udfordringen og afviklingen af de kategoriske forestillinger, vi har om kønsroller, hudfarve og tidens individualistiske heltebilleder. Og selv om Metz primært er dokumentarist, og Östlund iscenesætter sine filmtableauer, føltes det gavnligt at tvinge dem sammen. Vi satte hinanden stævne en dag i Göteborg; et møde, der uforvarende fandt sted første mandag efter terrorangrebet i Paris.


Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu
Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«