0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale: »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

Heidi Faisst og Kaspar Munk er to af Danmarks bedste personinstruktører. De har begge et helt særligt blik og øre for autentisk, karakterbåren filmfortælling.

FOR ABONNENTER

Ikke mange kulturbegivenheder bliver så set og diskuteret i det her land, som Danmarks Radios store dramasatsninger gør. I de seneste fem år har to af dem været samtidsfortællingerne ’Arvingerne’ og ’Herrens veje’, der begge har haft vægten på karakterernes personlighed og udvikling. Og i øvrigt begge har modtaget et hav af priser.

Det er ikke et tilfælde, at Heidi Maria Faisst har været tæt på manuskriptudviklingen og indspilningen af ’Arvingerne’, eller at hendes kollega Kaspar Munk var konceptuerende instruktør på ’Herrens veje’. Allerede da Heidi Maria Faisst spillefilmsdebuterede med ’Velsignelsen’ i 2009, og Kaspar Munk gjorde det året efter med ’Hold om mig’, var det tydeligt, at de to begavede dansk film med usædvanlig lydhør, facetteret og samtidig præcis personinstruktion.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere
Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«