0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film: I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

De to danske instruktører og manuskriptforfattere May el-Toukhy og Tobias Lindholm er på hver deres måde blevet nogle af de vigtigste stemmer i dansk film. Kort før premieren på el-Toukhys ’Dronningen’ mødtes de til en samtale om hendes nye film, Trine Dyrholm og deres filmiske metoder.

FOR ABONNENTER

De lærte hinanden at kende, da de begge blev optaget på Den Danske Filmskole i 2005. Siden er de prisbelønnede instruktører og manuskriptforfattere May el-Toukhy og Tobias Lindholm på hver deres måde blevet nogle af de vigtigste stemmer i dansk film. May el-Toukhy foretrækker at arbejde med meget kontrollerede kameraindstillinger og er optaget af at skabe psykologisk nuancerede film. Sammen med sin faste manuskriptforfatter Maren Louise Käehne skrev hun ensembledramaet ’Lang historie kort’, som hun siden også instruerede. Tobias Lindholm har i sine film ’R’, ’Kapringen’ og ’Krigen’ arbejdet med det håndholdte kamera i et forsøg på at portrættere virkeligheden. I dag er der dansk premiere på May el-Toukhys nye film ’Dronningen’, som Tobias Lindholm har fulgt i sin tilblivelse fra sidelinjen. ’Dronningen’ har vundet publikumsprisen på festivalen Sundance og tre priser på Göteborg Film Festival. En fredag eftermiddag mødtes May el-Toukhy og Tobias Lindholm i hans kontor til en samtale om filmiske metoder og om ’Dronningen’, der handler om kvinden Anne (Trine Dyrholm), som forfører sin 17-årige stedsøn Gustav (Gustav Lindh).

Lindholm: ’Dronningen’ tvinger os som publikum til at læse fortærskede kønsrollemønstre på en anden måde, fordi du vender rollerne om. Du lader kvinden, Anne, forføre en 17-årig dreng. Vi har alle sammen tusind gange set og hørt om historier, hvor Anne er en mand. Med det simple trick at lade hende være en kvinde fornyer du diskussionen om magtmisbrug. Jeg synes ikke, det kun er en film om en kvinde. Der er meget mere på spil. Magtesløsheden og hele den manipulation, der foregår og skifter karakter undervejs.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu
Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«