Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film: I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

De to danske instruktører og manuskriptforfattere May el-Toukhy og Tobias Lindholm er på hver deres måde blevet nogle af de vigtigste stemmer i dansk film. Kort før premieren på el-Toukhys ’Dronningen’ mødtes de til en samtale om hendes nye film, Trine Dyrholm og deres filmiske metoder.

FOR ABONNENTER

De lærte hinanden at kende, da de begge blev optaget på Den Danske Filmskole i 2005. Siden er de prisbelønnede instruktører og manuskriptforfattere May el-Toukhy og Tobias Lindholm på hver deres måde blevet nogle af de vigtigste stemmer i dansk film. May el-Toukhy foretrækker at arbejde med meget kontrollerede kameraindstillinger og er optaget af at skabe psykologisk nuancerede film. Sammen med sin faste manuskriptforfatter Maren Louise Käehne skrev hun ensembledramaet ’Lang historie kort’, som hun siden også instruerede. Tobias Lindholm har i sine film ’R’, ’Kapringen’ og ’Krigen’ arbejdet med det håndholdte kamera i et forsøg på at portrættere virkeligheden. I dag er der dansk premiere på May el-Toukhys nye film ’Dronningen’, som Tobias Lindholm har fulgt i sin tilblivelse fra sidelinjen. ’Dronningen’ har vundet publikumsprisen på festivalen Sundance og tre priser på Göteborg Film Festival. En fredag eftermiddag mødtes May el-Toukhy og Tobias Lindholm i hans kontor til en samtale om filmiske metoder og om ’Dronningen’, der handler om kvinden Anne (Trine Dyrholm), som forfører sin 17-årige stedsøn Gustav (Gustav Lindh).

Lindholm: ’Dronningen’ tvinger os som publikum til at læse fortærskede kønsrollemønstre på en anden måde, fordi du vender rollerne om. Du lader kvinden, Anne, forføre en 17-årig dreng. Vi har alle sammen tusind gange set og hørt om historier, hvor Anne er en mand. Med det simple trick at lade hende være en kvinde fornyer du diskussionen om magtmisbrug. Jeg synes ikke, det kun er en film om en kvinde. Der er meget mere på spil. Magtesløsheden og hele den manipulation, der foregår og skifter karakter undervejs.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden