0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Bryan Derballa/Ritzau Scanpix
Foto: Bryan Derballa/Ritzau Scanpix

Legende. Paul Schrader, 75, har siden sit gennembrud i 1970'erne haft legendestatus. Mellem 1974 og 1980 blev 9 af hans manuskripter filmatiseret, mest berømt 'Taxi Driver' og Ragin Bull' af Marin Scorsese. Selv har han instrueret 28 film. I 2018 blev hans 'First Reformed' oscarnomineret. Nu er han aktuel med 'The Card Counter' med Oscar Isaac i hovedrollen som skyldplaget pokerspiller.

Hans cokeinducerede manuskripter gjorde noget, der næsten aldrig sker i filmbranchen. Nu er legenden tilbage

Paul Schrader har været en filmlegende, siden han skrev ’Taxi Driver’. I 2018 udgav han en ny udgave af sin akademiske bog fra 1972 om spiritualitet i filmkunsten og fik et comeback med den oscarnominerede film ’First Reformed’, der indskriver sig i en lang bedekrans af ensomme, gudfrygtige og voldsparate mænd i rum. Nu er der premiere på ’The Card Counter’ med en pokerspillende, eksistentialistisk antihelt i hovedrollen. Også han sidder i et rum. Kristoffer Hegnsvad mødte Paul Schrader i et.

FOR ABONNENTER

I det kedelige hotelværelse sidder en mand og skriver ved skrivebordet.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Kristoffer Hegnsvad:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand