0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Surt at hedde Hans Kurt: Du må ikke skændes med kæresten i en måned

Adonisserne så anderledes ud i talefilmens barndom, men der blev tittet til hinanden for fulde gardiner. ’Skal vi vædde en million’ med Marguerite Viby er 21. sag i Politikens serie med markante danske film, der også kan blive til julepynt.

Den danske talefilm var ikke ret gammel, førend dens første store stjerne bragede igennem. Hun hed Marguerite Viby, og hendes mimik som en pige med pep vidnede om en fortid i stumfilmen. Men sød var hun, og hun kunne både synge, danse og spille komedie, så ikke et øje var tørt.

Sammen med Hans W. Petersen og Hans Kurt dannede hun en dynamisk trio, sat i scene af dansk films svar på Howard Hawks, Georg Schnéevoigt, med sikker sans for det underholdende og træfsikre.

Historien i ’Skal vi vædde en million’ er forholdsvis fjollet og fint i tråd med tidens stadig fremherskende højborgerlige moral. Den går i al sin bedårende enkelthed ud på, at rigmandssønnen Jørgen (Hans Kurt) har kastet sin kærlighed på en kvinde fra et lavere samfundslag.

En korpige med det poetiske navn Aurora (Marguerite Viby). Farmand, som er generalkonsul, er mildest talt ikke begejstret for alliancen, men forsøger sig med anvendt psykologi, som var særdeles meget på mode i mellemkrigstiden.

Han tilbyder ganske enkelt sønnen en million i rede penge, hvilket svarer til 40 millioner kroner i vore dage, i fald han kan holde ud at tilbringe en måned i samliv med den unge kvinde uden at komme op at toppes. Angiveligt ud fra den præmis, at et så simpelt pigebarn naturligvis i længden vil trætte en sofistikeret borgermand, så han kommer på bedre tanker og i stedet vælger en partner fra sin egen stand. Little did he know, som den alvidende fortæller altid citeres for at sige.

Marguerite Viby spiller sin rolle med sødme og de sveskesten af et par øjne, der gjorde hende til en dansk Carole Lombard i populære komedier som ’Frøken Vildkat’, ’Mille, Marie og Jeg’, ’Fem raske piger’ og ’Skaf en sensation’. Stemmepragten og evnerne som dansemus får hun først og fremmest lov til at demonstrere i selskab med Hans W. Petersen: Bilduetten, hvor de to synger Kai Normann Andersens ’Titte til hinanden’, hører til blandt højdepunkterne i tidlig dansk film, og deres stepscene skal man ej heller kimse ad.

Hans Kurt er fersk som en drivhusmelon og ligner en konditorkage i ansigtet, men er ikke desto mindre førsteelsker. Der blev stillet andre krav til charmører på film dengang. De behøvede hverken ligne Brad Pitt eller kunne smile trusserne af kvinderne. For dels havde man ganske meget tøj på det meste af tiden på lærredet, og sex var aldeles ikke noget, man talte om – det lå mest mellem linjerne. Smægtende blikke og kokette gestus blev det ved. Og så selvfølgelig fuld skrue i sangduetterne. Derfor står filmen som et vidnesbyrd om en tid, hvor antallet af danske spillefilm med tale kunne tælles på et par hænder, og hvor der var noget ved at være millionær.


Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«