0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Få Jussi-film som julepynt: 'Kvinden i buret' og de andre Jussi Adler-Olsen-filmatiseringer har hjulpet dansk film og hjælper nu dit juletræ

’Kvinden i buret’ var den første af fire Zentropa-filmatiseringer om Mørck, Assad og Afdeling Q, der fik forfatteren bag til at mugge, mens billetsalget eksploderede. Jussi-filmen er 22. sag i Politikens serie om markante øjeblikke i dansk film.

Dansk film har meget at takke Jussi Adler-Olsen for.

Ikke sådan i en 1:1-forstand, men var det ikke for hans bestseller-krimier, var filmene om Afdeling Q, ledet af hængemulen Carl Mørck og hans syriske sidekick Assad, ikke kommet til verden. Og selvom de ikke ligefrem har sat en ny kunstnerisk eller kulturel dagsorden, så har de været med til at drive danskerne i biografen med en uhørt hast i en tid, hvor dansk film ellers har haft svært ved at sælge rigtig, rigtig mange billetter.

724.486 blev det endelige antal solgte billetter til den første film i serien, ’Kvinden i buret’ fra 2003. Den hidtil seneste film i serien, ’Afdeling Q’ fra 2018, solgte 770.00 billetter. Derudover skal man medregne alle dem, der har set filmen på tv eller på streamingplatforme. Man kan godt tale om, at filmene har skabt en nationalkollektiv kulturoplevelse, som tidligere var forbeholdt DR Drama-produktioner.

Nutid og fortid smelter sammen

Med Nikolaj Arcel som styrmand for adapteringsprocessen fangede filmselskabet Zentropa den helt rigtige mand til jobbet. Han havde før vist, at han med en kirugisk snilde kunne skære et filmmanuskript ud af en populær bog, uden at gøre vold mod forlægget, men samtidig med ferm fornemmelse for det filmiske håndværk. Det gjorde han med filmatiseringen af Stieg Larssons ’Mænd der hader kvinder’ (2009).

I ’Kvinden i buret’ bliver Mørck (Nikolaj Lie Kaas) med stor vrangvillighed sat til at lede en nyoprettet afdeling for henlagte sager. Han får en assistent, den hemmelighedsfulde Assad, spillet af den svensk-libanesiske Fares Fares. Særligt de to skuespilleres samspil, men også deres kærligt drillende fraklip og off screen-videoer gav filmene smag af charmerende buddy-cop-film.

Afdeling Q’s første opgave bliver at kigge på en sag om en politiker, der for fem år siden forsvandt sporløst. Fortid og nutid blandes sammen i handlingsforløbet, indtil det hele smelter sammen i en dramatisk afslutning. Det greb stammer fra bøgerne og er bibeholdt i alle filmene.

Så for at dansk film skal kunne trække vejret på trods af nævnte politiske kvælertag, så har vi brug for mange flere Jussi Adler-Olsen-filmatiseringer.

Men der er andre ting, der afviger fra romanforlæget. Som for eksempel Assads rolle: »Vi var ikke interesserede i at portrættere en kliché«, har Fares sagt om sin karakter. Om det er en skjult giftighed til den måde, Jussi Adler-Olsen har skildret sin indvandrerkarakter på, vides ikke, men det er ingen hemmelighed, at forfatteren ikke var vild med filmene.

»Zentropa havde lovet, at Fares Fares ville tale perfekt dansk efter tre måneder, men det er ikke sket, og det er nødvendigt«, udtalte Jussi Adler-Olsen i 2016 til Allerød Nyt: »Han bliver for endimensionel«, sagde forfatteren.

Efter de første fire spillefilm i franchisen har Jussi Adler-Olsen skiftet Zentropa ud med Nordisk Film, der allerede er i gang med det femte kapitel i serien, ’Marco effekten’.

Instruktøren bliver Martin Zandvliet, mens Ulrich Thomsen er castet som Mørck, mens Zaki Youssef (’Danmarks sønner’) skal spille Assad. Der er planlagt seks Afdeling Q-film i Nordisk Film-regi.

Da det nye femårige filmforlig for årene 2019-2023 blev forelagt i 2018, var der et krav om, at dansk film skal have en markedsandel på minimum 29% af antal solgte billetter i danske biografer. Så for at dansk film skal kunne trække vejret på trods af nævnte politiske kvælertag, så har vi brug for mange flere Jussi Adler-Olsen-filmatiseringer.

Læs mere:

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«