0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Rolf Konow / Nordisk Film
Foto: Rolf Konow / Nordisk Film

Vil du have Trine Dyrholm som julepynt?: Foto fra ’Dronningen’ foldes til kræmmerhus

Misbrugsproblematikken fik en anden drejning i May el-Toukhys rå og uforglemmelige drama ’Dronningen’, der er 16. sag i Politikens serie om markante øjeblikke i dansk film, hvor stillbilledet fra filmen kan foldes til julepynt.

»Vold og sex kan vise os noget om menneskedyret, og jeg er ret optaget af, at vi mennesker faktisk er avancerede dyr. Selv om vi har tøj på, klipper negle og går til frisøren, er vi også bare dyr«, fortalte May el-Toukhy i forbindelse med premieren på ’Dronningen’.

Der kom voldsomt fokus på filmens kontroversielle sexscener. Når man på film ser unge mænd blive forført af ældre kvinder, er det typisk skildret som noget pikant, hvor kameraet mere eller mindre udtalt står på den unge mands skuldre.

Men i ’Dronningen’ anskues begæret fra den modne kvindes synspunkt. I en historie om seksuelt magtmisbrug, hvor overgriberen for en gangs skyld er en kvinde.

Det mest kontroversielle i ’Dronningen’ blev på en måde dens insisteren på følelsesmæssig kompleksitet i en situation, der på andre måder er mere enkel. Begæret er måske nok gensidigt, men ansvaret ligger urokkeligt på den voksnes skuldre. Som den med magten.

En magt og et ansvar, juristen Anne – ovenikøbet med speciale i misbrugsofre – til sin egen overraskelse viser sig ikke at kunne leve op til i forholdet til sin kærestes unge søn, Gustaf.

Et magtfuldt moment

At fastholde kompleksiteten og det emotionelt nøgne snarere end de nok så omtalte erotiske scener, var den største udfordring for Trine Dyrholm. Men hun viste som Anne endnu en gang det afgørende mod til at kaste sig ud i en udfordring af de hårde.

»Det var en svær film«, indrømmede hun. En rolle, der »kræver, at man blotter sig både fysisk og mentalt«. Men sexscenerne blev der trygt taget hånd om. Ej heller en scene, hvor hun står nøgen foran spejlet og undersøger sin ikke længere helt unge krop, blev en udfordring for forfængeligheden.

Forfængeligheden er nemlig éns værste fjende, og »hvis du ser dig selv udefra, har du tabt«, forklarede hun B.T.

Man skal være parat til at få øje på dyret bag billedet i spejlet. Uden forfængelighed. En parathed, der gjorde ’Dronningen’ til et magtfuldt nyt moment i dansk film.

Læs mere:

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«