0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pilou Asbæk røg i fængsel som klorinhættehustler i 'R': Fængselsfilm indledte film-10'erne og satte et markant præg på dansk film

Det var en god bryg filmgrønskollinger, tidligere indsatte og en stærk autenticitetsvision, der gjorde det til danmarks bedste fængselsfilm. En ung Pilou Asbæk bragede igennem i ’R’, der er 19. sag i Politikens serie med markante øjeblikke i dansk film – der også kan blive til julepynt.

Det hele skete i Horsens Statsfængsel. Det var her, en lille gruppe unge lømler satte sig for at banke 2010’ernes danske film i gang med en ordentlig omgang bøllebank – eller morgenkaffe, som man blandt de indsatte kalder en særlig grov afstraffelsesmetode, hvor opvarmet olie blandes med sukker og hældes ud over offeret med grusomme skader til følge.

Det er barske sager, instruktørerne Michael Noer og Tobias Lindholm viser i deres debutspillefilm, ’R’, der også satte gang i skuespillerne Roland Møller, Dulfi Al-Jabouri og Pilou Asbæks karrierer.

Michael Noer havde tidligere gjort sig stærkt bemærket som en iscenesættende dokumentarinstruktør og var nu klar til at skabe stærkt dokumentariske fiktionsfilm. Han dannede makkerpar med den manuskriptuddannede Tobias Lindholm, og sammen fandt de en vej gennem dansk films støttejungler, som de måske ikke havde fået lov til alene, og skabte en af de mest brutale og dramaturgisk vovede film i dansk historie.

Pilou Asbæk har smidt hvalpefedt og overklassemanerer, og kameraet følger ham stalkeragtigt, klaustrofobisk ind i en fængselsverden, hvor den lusede, småkriminelle klorinhættehustler forsøger at overleve blandt de hårde indsatte – blandt andet Mureren, spillet af Roland Møller, så man tror på, at det er en rolle, han ikke behøver spille: »Smadr, eller bliv smadret«, som han forklarer til de unge.

Reality Rules kaldte Noer og Lindholm det – deres bestræbelse på en reelt autenticitetssøgende æstetik, der bød på mere beton og skidt end dogme-filmenes mere eksistentielt søgende.

For det går ikke godt i fængslet, og der er ingen grund til at lade som om.

Pilous klorinhårsbølle slår pjalterne sammen med en anden ung, presset indsat, Rashid (spillet af Dulfi Al-Jabouri), og i et radikalt dramaturgisk skifte overtager Dulfi hovedrollen, efter Pilou er blevet myrdet i en fryserboks. Fokus skifter fra det ene R(une) til det andet R(ashid). Men ... det efterlader ikke mere håb for publikum, end var kameraet blevet ved den blodindsmurte fryseboks, for grelle sager venter også Rashid. Tak for morgenkaffe!

Noer og Lindholm udnyttede debutsuccesen til fulde og hører nu til blandt de mest succesfulde instruktører herhjemme. Og også ude, da begge også har trådt ud over landets grænser med succes. Michael Noer fulgte op med blandt andet ’Nordvest’ hjemme og senere fængselsfilmen ’Papillion’ i Hollywood. Tobias Lindholm med ’Kapringen’ og ’Krigen’ og afsnit af netflix-serien ’Mindhunter’, der handler om forhør af seriemordere i ... fængsler.

Læs mere:

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«