0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lars von Triers mesterværk: Da ’Breaking the Waves’ delte vandene

De fleste var enige om at rose de filmiske kvaliteter i ’Breaking the Waves’, men indholdet vakte opsigt, både hvad angår kønsroller og religionsdebat. Lars von Triers mesterværk er den 23. sag i Politikens serie med markante øjeblikke i dansk film - som du også kan lave til julepynt.

Næsten lige så effektivt, som Moses delte Det Røde Hav med sin stav, delte Lars von Trier vandene, da han i filmens slutbilleder lod himmelske klokker bimle højt over de små menneskers hoveder i ’Breaking the Waves’.

I 1996 var religion ikke genindtrådt i rollen som hedt omdiskuteret samfundsemne, så Dreyer-disciplen Triers bud på en moderne helgenlegende med seksuel hengivelse som sit omdrejningspunkt, satte uvant tingene i kog. Kvindeportrættet vakte forargelse, men endnu større forargelse vakte det på en måde, at den danske filmprovo tilsyneladende i et eller andet omfang tog troens udfordring alvorligt op.

Ikke alle fandt det lige befriende. Jyllands-Postens Johs. H. Christensen kaldte filmen »religiøs tuttifrutti«, mens Terry Rafferty i The New Yorker mente, der blot var tale om et henkastet eventyrmirakel, der ikke kunne skjule instruktørens grundlæggende frivolitet.

Let at gøre nar af

Frivolitet eller ej, så fremstår Emily Watsons Bess stadig som et sitrende og dybt bevægende portræt af en kvinde, der udsætter sig selv for kærlighedens martyrium på en måde, der gør hende til mål for for hån, spot og had i det lille samfund, hun er en del af.

»Et provokerende melodramatisk mesterværk«

»Forcen ved mine film er, at de er lette at gøre nar af, og sådan skal det være«, erklærede Lars von Trier. Der blev gjort nar. Men ’Breaking the Waves’ hævede sig på sine næsten naturstridigt følelsesladede vinger højt over den debatten, som filmen udløste. Den kom til at stå ikke blot som 1990’ernes helt store film, men som det danske melodramas genkomst.

Emily Watson leverede en af den slags hudløse totalpræstationer, som løftede både skuespiller og instruktør op i en anden dimension. Hvad stiller man op med en hellig dåre? Lukker hende inde i dårekisten eller ophøjer hende til helgen efter et passende brutalt martyrium?

Tuttifrutti eller ej, så stod og står ’Breaking the Waves’ dirrende i dette punkt som et provokerende melodramatisk mesterværk og den af mange årsager vigtigste film i Lars von Triers oeuvre.

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«