0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Essay: I vinden mister vi filmkunsten. I vinden finder vi den igen

Redaktør på filmtidsskriftet Balthazar, Oscar Pedersen, skriver her om de øjeblikke i filmkunsten, som både Georges Méliès og D.W. Griffith hyldede som filmkunstens simple skønhed.

FOR ABONNENTER

Hvem husker ikke scenen i Sam Mendes’ ’American Beauty’ (1999), hvor fortællingen om den midtlivskriseramte Lester Burnham (Kevin Spacey) pludseligt sættes i bero for i stedet at lade kameraet dvæle på en gennemsigtig plastindkøbspose, der flygtigt kastes rundt i vinden? En anden, måske mere ukendt, men ikke desto mindre vigtig vind-ekskursion, er ’A Tale of the Wind’ (1988) af den hollandske dokumentarist Joris Ivens. Her begiver Ivens sig ud på en rejse gennem Kinas landskaber, tider, myter og drømme for at indfange vindens usynlige billeder.

Der er noget beundringsværdigt ved den form for naivitet, Ivens indhyller sit projekt i, når han scene efter scene søger måder at tæmme vinden på. Mod filmens slutning må Ivens dog glemme sine selverklærede løfter om kontrol og overgive sig til vindens skæbne. Vi ser ham sidde på en stol i Gobi-ørkenen. Vinden hvirvler enkelte sandkorn op i luften, men snart udvikler det sig til en storm. Sandet farer rundt i tusinde bevægelser og udvisker grænsen mellem ørken og himmel. Ivens sidder tilbage med et smil: Selv ikke i en film kan man kontrollere vinden.

Hos instruktørparret Danièle Huillet og Jean-Marie Straub indskriver vinden sig i et omsluttende politisk projekt, hvor landskabet udgør en flertydig materiel-historisk tekst. Alle deres film er baseret på litterære eller musikalske forlæg, som landskabet sættes i forlængelse af og i spænd med. I deres ’Fortini/Cani’ (1976) ser vi den jødiske kommunist Franco Fortini læse uddrag af sine memoirer, der beskriver fascismens fremkomst og anti-arabiske strømninger i Europa.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere
Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«