0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Eva Tind om adoption på film: Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Filmhistorien er fuld af adoptioner – fra blockbusternes relativt ukomplicerede adskillelse af mor og barn til dokumentarfilm som ’Mercy Mercy – adoptionens pris’ og den tv-aktuelle ’Forglem mig ej’, der efterlader os med en klump i halsen. Forfatter, kunstner og filminstruktør Eva Tind, der selv er adopteret og er aktuel med romanen ’Ophav’, skriver her om adoption i film.

FOR ABONNENTER

Adoptionsmyten er et populært udgangspunkt for farverige blockbusters som ’Mowgli’, ’Tarzan’ og ’Kung Fu Panda’, hvor den store pandasøn får et livsomvæltende chok, da han finder ud af, at hans lille andefar ikke er hans biologiske far. Pandasønnen har hele tiden kæmpet mod sin ubændige længsel mod kampsporten kung-fu, for han har troet, at han som ægte andesøn var født til at føre andeslægtens nudelbiks videre.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere